in

DigiFocus: Smartwatch in vizier van Nederlandse consument

30 Procent van de Nederlanders verwacht binnen twee jaar een smartwatch aan te schaffen – Wearables en smartwatches zijn nog relatief nieuwe apparaten, maar het Nederlandse publiek lijkt er wel warm voor te lopen.

Meer dan 30 procent van de Nederlanders verwacht binnen nu en twee jaar een smartwatch aan te schaffen, 50 procent binnen nu en vijf jaar.Dat blijkt uit onderzoek van Kentico, leverancier van de gelijknamige totaaloplossing voor CMS, e-commerce en online marketing. Het bedrijf verwacht dat wearables en smartwatches de komende jaren interessante marketingkanalen gaan worden die een nieuwe dimensie gaan geven aan de marketingmix.

De adoptie van de smartwatch in de Nederlandse markt is nu nog klein. Kentico verwacht echter dat deze de komende jaren behoorlijk gaat toenemen. 53 procent van de Nederlandse respondenten wil een smartwatch graag een week testen en 41,5 procent staat open voor het gebruik van een smartwatch. Iets meer dan 5 procent van de respondenten zegt daarbij momenteel al in het bezit te zijn van een smartwatch. Er is dus nog een behoorlijk potentieel aan welwillende smartwatch-kopers.

Veranderende rol smartwatch binnen marketing
De rol van de smartwatch op het gebied van marketing is nu nog klein. Slechts 8,9 procent van de Nederlandse consumenten is bereid advertenties op de smartwatch te ontvangen, ongeacht de zender. 17,9 vindt het prima om advertenties te ontvangen, mits ze daar toestemming voor geven en 7,1 procent wil ze wel ontvangen op de smartwatch wanneer ze zich dichtbij de adverteerder bevinden (locatiegebaseerd adverteren). Het overgrote deel van de respondenten, 48,2 procent, gaf momenteel aan liever geen advertenties te ontvangen op de eigen smartwatch en 17,9 procent zou advertenties het liefst selectief blokkeren.

Toch verwacht Bart Omlo, manager Benelux bij Kentico, dat de rol van de smartwatch als marketingkanaal gaat toenemen. “Smartwatches bieden allerlei interessante mogelijkheden in de marketing mix, bijvoorbeeld op het gebied van locatiegebaseerde marketing, als mobiele portemonnee of op het gebied van het verzamelen van gegevens voor marketingdoeleinden. Consumenten lijken echter nog te moeten ontdekken wat smartwatches precies voor hen kunnen betekenen. Ik ben er echter van overtuigd dat de rol van smartwatch de komende twee jaar gaat toenemen voor marketeers. In Duitsland is bijvoorbeeld 20 procent van respondenten bereid advertenties te accepteren ongeacht de zender en in de Verenigde Staten is dit 18,9 procent.  Ik verwacht dan ook dat mensen ontvankelijker gaan zijn voor advertenties naar gelang de adoptie van smartwatches toeneemt.”

Smartwatch gaat om communicatie
Wanneer Nederlanders gevraagd wordt naar de functies van de smartwatch die hen aanspreken, gaat het hen vooral om communicatie. Het versturen en ontvangen van tekstberichten wordt door de meeste respondenten (64,3%) aangemerkt als belangrijkste functie op de smartwatch, gevolgd door Bellen en gebeld worden (33,9%). Ook het ontvangen van routeinformatie en navigatie wordt door 32,1% van de Nederlanders als interessant ervaren. Opvallend is verder ook dat de smartwatch vooral gezien als een privé apparaat. 83 procent van de Nederlanders beschouwt de smartwatch als puur een consumenten device. 17 Procent verwacht de smartwatch ook zakelijk te gebruiken.

Geen koploper
Nederland is geen koploper op het gebied van de adoptie van smartwatches. In Duitsland gaf maar liefst 55 procent van respondenten aan dat ze binnen nu en twee jaar een smartwatch gaan bezitten en ook in de Verenigde Staten (58,2 procent binnen vijf jaar) en in het Verenigd Koninkrijk (53,6 procent binnen vijf jaar) denkt men sneller een smartwatch aan te schaffen. Daarnaast geeft slechts 30,4 procent van de Nederlandse respondenten aan een early adopter te zijn.

De belangrijkste reden voor Nederlands om niet van smartwatches gebruik te maken kan gevonden worden in de kosten. 60 procent ziet de prijs als een potentiële belemmering om een smartwatch aan te schaffen.

Kentico’s Globals smartwatch Survey, een wereldwijd onderzoek naar de adoptie en verwachtingen van consumenten op het gebied van smartwatches, is de laatste publicatie van Kentico’s Digital Experience research serie. Het onderzoek is in december 2015 uitgevoerd en is gebaseerd op de ervaringen van meer dan 1.000 respondenten. Eerdere publicaties zijn:

• Customer Experience Survey
• Mobile Experience Survey
• Email Marketing Survey
• Website Marketing Survey
• Digital Brand Interactions Survey
• Content Marketing Survey
• Non-Profit Online Donors Survey
• New Year’s Resolutions Survey
• Healthcare on the Web Survey

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Klein Retail Group BV failliet

Flinke groei voor IT-bedrijven en filmproducenten