..
Het grootste deel (86 procent) van de ondervraagden ziet de winkel als een plek waar service aangeboden kan worden. Verder ziet 76 procent het pand als een ideale plek voor merkbeleving. Foodretailers hechten relatief minder waarde aan deze twee rollen. De food- en non-foodsector zijn het wel eens over de winkel als een plek om aankopen te doen: acht op de tien staat achter dit concept. Twintig procent ziet die traditionele functie dus als verouderd.
Foodretailers hechten minder waarde aan de winkel als plek voor ontdekkingen en nieuwe ervaringen. 51 procent van hen noemt dat een rol van het pand, ten opzichte van 67 procent van alle ondervraagden. Tot slot is voor 58 procent van de respondenten de winkel een afhaalpunt. De non-foodsector is daar met 47 procent van de retailermanagers weer ondervertegenwoordigd.
Retailers geven webwinkels gemiddeld een 7,2 als aantrekkelijk distributiekanaal voor hun bedrijf. Voor de toekomst stijgt dit cijfer echter naar 7,8, waarbij het cijfer in de foodsector lager ligt dan bij nonfood. Click & collect krijgt nu een 6,1 en in de toekomst een 6,3. De waarde van het stadscentrum zakt voor retailmanagers in de toekomst van een 6,8 naar een 6,5.
Bron : RetailNews