in

Redcoon zet fabrikanten onder zware prijsdruk

Redcoon wil tegen gunstiger prijzen gaan inkopen bij de fabrikanten. Dat doet het niet op eigen titel, maar met het volle gewicht van miljardenbedrijf Media-Saturn achter zich.

..

Fabrikanten kregen onlangs een brief van Redcoons moeder Media-Saturn met het verzoek tot nieuwe prijzen. Media-Saturn is onderdeel van Metro Group. De een is groot en de ander nog groter. Het verzoek tot heronderhandeling kan grote gevolgen hebben voor Europese webwinkels.

Media-Saturn verzet zich namelijk tegen de kunstmatige verschillen in inkoopprijzen die voor webwinkels en fysieke winkels worden gehanteerd. Dat doet niet iedere fabrikant voor al zijn artikelen, maar het is een gangbare praktijk.

Volgens de Duitse uitgave Lebensmittel Zeitung wordt nu geëist dat Redcoon onder dezelfde voorwaarden kan inkopen als Media Markt en Saturn.

Als de fabrikanten, ongetwijfeld schoorvoetend, tegemoet komen aan de ‘uitdrukkelijke wens’ dan opent dat ook deuren voor andere grote online shops.

Het is nog de vraag of Redcoon de beoogde prijsverlagingen doorrekent aan de consument, via prijsverlagingen, of ze toewijst aan de winstmarge.

Redcoon, een zogeheten pure player, is sinds 2011 onderdeel van Media-Saturn. Het was in 2012 goed voor een Europese omzet van 432 miljoen euro. Metro Group rapporteerde voor deze tak over het eerste kwartaal van 2013 een online omzet van 281 miljoen euro (+61 procent). Daarvan komt zeker de helft op het konto van Redcoon.

Bron: Emerce.nl

Retail Event Nederland 2014

Doorstart Free Record Shop ver weg