Lekkerland wil zijn gemaksconcepten tevens uitrollen naar ketens als Ako, Bruna, Gamma en Hornbach, zegt inkoopdirecteur Ulrich Knieling in Het Financieele Dagblad. Daarbij zorgt het bedrijf voor een complete ontzorging van de retailers door het concept kant-en-klaar aan te leveren, aldus Bart van Schijndel, hoofd marketing & corporate communicatie tegen RetailNews. Met de uitrol wil de groothandelaar meeliften op de trend van het aanbieden van food in de non-foodbranche. “Tegenwoordig zijn er zelfs koffiehoekjes in kledingwinkels”, ziet Van Schijndel.
Ook foodfabrikanten zijn op zoek naar zulke afzetkanalen, laat Jan Smilde, directeur van Red Bull Nederland, weten. Zijn energiedranken zijn inmiddels te koop bij GAMMA, terwijl hij ook kansen ziet bij winkels van Blokker, Zeeman, Action, Media Markt en tuincentra. De fabrikanten komen volgens Smilde makkelijker binnen bij winkeliers, omdat ‘velen van hen het moeilijk hebben’.
Het vervagen van de grens tussen de non-food en foodsector past in de trend van ‘blurring’, weet Jan-Willem Grievink, directeur van het Foodservice Instituut. Consumenten denken volgens hem niet in kanalen. “Die willen ook een kop koffie en misschien een croissant bij Zara.”
Bron: Retailnews.nl