Dat is 39% bovenop de reguliere omzet. Vorig jaar was dit nog 32% extra omzet. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research over online aankopen voor de kerstperiode.
Eerder deze maand bleek dat online retailers al gemiddeld 47% meer weekomzet in de vijf weken tot aan het Sinterklaasfeest verwachtten. Overigens verwacht bijna een derde van de online retailers wel dat de consument in de toekomst meer geld uit zal geven aan de kerstcadeaus dan aan Sinterklaascadeaus.
Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “Ook de Kerstman heeft zijn weg gevonden naar het online kanaal. Tijdens de donkere dagen voor de Kerst bestelt de consument graag vanuit huis. Opvallend is dat de cadeaus tijdens de Kerstperiode een hogere waarde hebben dan tijdens de Sinterklaasperiode. Tijdens de feestdagen gunt de consument zichzelf blijkbaar meer luxe.”
Online verkoop kerstbomen en –versiering groeit
Uit onderzoek onder de leden blijkt dat de online verkoop van kerstbomen en -versiering sterk stijgt. “Wij merken dat steeds meer consumenten online hun kerstbomen en –versiering aanschaffen,” zegt Wijnand Jongen. “Er komen daardoor ook steeds meer aanbieders bij. Met name de luxere kerstversiering en kerstbomen doen het goed dit jaar.”
Top 10 van verwachte online kerstcadeaus:
• Kerstbomen en -versiering
• Kerst cd’s (Michael Bublé, Glennis Grace)
• Kookspullen en –boeken, zoals het nieuwe kookboek van Jamie Oliver
• (Feestelijke) avondkleding en lingerie
• Parfums, cosmetica
• Cadeaubonnen
• E-readers
• Tablets, smartphones en gadgets
• Spelcomputers, games (Playstation 4, Call of duty: Ghost, FIFA 14) & consoles
• Space Scooter
Verwachting totale online omzet 2013
De verwachting is dat de Kerstman en Sinterklaas samen ervoor gaan zorgen dat de online omzet voor heel 2013 uitkomt rond de €10.5 miljard, een stijging van 8% ten opzichte van 2012.