in

Miljoen nieuwe Video on Demand-huishoudens in 2013

Steeds meer Nederlanders kiezen ervoor om films en series thuis On Demand te kijken. En het liefst rechtstreeks via hun kabel- of internetprovider.

In het laatste kwartaal van 2013 hebben 200.000 nieuwe huishoudens gebruik gemaakt van Video on Demand, een groei van 8%. Met in totaal 1 miljoen nieuwe VoD-huishoudens in 2013 kijken nu 2,7 miljoen huishoudens wat zij willen, wanneer zij willen. De TV blijft daarbij het meest populaire scherm. Dit blijkt uit de ‘Marktmonitor Video on Demand in Nederland’ die vandaag voor de tweede maal dit jaar is verschenen. De Stichting Video on Demand voorziet dat deze groeitrend in 2014 flink doorzet. Nederlandse consumenten zullen in 2014 in totaal 25% méér aan VoD-diensten besteden. De verwachte VoD-omzet stijgt van 97 miljoen euro in 2013 naar 120 miljoen euro in 2014, zo voorspelde PwC in september 2013.

• Aantal Video on Demand-huishoudens gestegen naar 2,7 miljoen
• Nederlandse producties voeren lijst van meest bekeken films aan
• VoD kijken via de kabel blijft onverminderd populair

Nederlandse films voeren de Video on Demand top-lijst van 2013 aan. Zo staan Nederlandse producties zoals Verliefd op Ibiza, Alles is familie en Alleen maar nette mensen in de top-5 van meest bekeken films On Demand. Onder de internationale blockbusters scoorden Skyfall, The Hangover Part III en A Good Day to Die Hard het hoogst.

“Opvallend is dat ondanks de komst van nieuwe VoD-diensten het kijkgedrag van Nederlanders niet wezenlijk is veranderd,” licht Danielle Tamis, woordvoerder van de Stichting Video on Demand toe. “Tweederde van de Nederlanders kijkt Video on Demand thuis rechtstreeks via zijn kabel- of internetprovider zoals UPC en Ziggo. De nieuwste films, net uit de bioscoop, zijn het meest in trek. Maar ook series en gemiste TV-programma’s worden veel bekeken.”

Zie hier de grafiek.

Over Stichting Video on Demand
De Stichting Video on Demand is opgericht op initiatief van digitale contentaanbieders en -distributeurs. De stichting fungeert als centraal informatiepunt en woordvoerder voor de ontwikkelingen op het gebied van Video on Demand. UPC, Ziggo, Warner, Walt Disney, Sony Pictures, NBCUniversal, 20th Century Fox en A-Film zijn als partners bij de stichting betrokken.

Netgear demonstreert nieuwe ‘power to connect’ producten op CES 2014

Kingston Digital introduceert USB 3.0 drive voor persoonlijke beveiliging