in

Nederlanders in top 5 van de grootste online shoppers in Europa

Ondanks de huidige economische situatie, groeit de e-commerce sector in Europa en de VS zeer snel.

Dit blijkt uit internationaal onderzoek in opdracht van ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ’s werelds grootste marktplaats voor online kortingscodes. Het onderzoek, uitgevoerd door Centre of Retail Research in acht Europese landen en de Verenigde Staten, laat zien dat de online verkoop in de Europa zal toenemen met 18% in 2014 en in de VS een groei van 15% wordt verwacht.

• In 2013 hebben 8,3 miljoen Nederlandse online shoppers 5,3 miljard euro uitgegeven
• Per Nederlander gaan we 358,33 euro uitgeven online in 2014

Het onderzoek laat tevens zien dat 46% van de Europeanen en 55% van de Amerikanen online winkelt. Online shopping is met name populair in Zweden en het Verenigd Koninkrijk waar meer dan tweederde van de bevolking aankopen online doet (respectievelijk 71% en 67%). Nederland had 8,3 miljoen online shoppers in 2013, dit is 49% van de bevolking. Nederland staat hierdoor in de top vijf van landen met de meeste online shoppers en boven Duitsland met 45,2% online shoppers. De groei van online shopping is in Zuid-Europa kleiner, maar toch shopt 1 op de 5 Italianen en 32% van de Spanjaarden online.

De online shopping frequentie is vergelijkbaar tussen Europa en de VS (13,3 versus 13,9 aankopen in 2013). Echter blijkt de waarde van de aankopen in de VS hoger te liggen dan in Europa. In de VS kochten consumenten, per aankoop, voor gemiddeld 82,50 euro in 2013, in Europa voor 56,40 euro. Nederlanders besteden na de Britten en de Duitsers het meeste per transactie, namelijk 62,35 euro en doen dit gemiddeld 10,2 keer per jaar. In totaal is vorig kalenderjaar in Nederland €5,3 miljard uitgegeven aan online shopping. Dit bedrag zal in 2014 naar verwachting stijgen met 14% naar €6,0 miljard.

Maurice Buijs, oprichter van ActiePagina.nl licht toe; “Terwijl de e-commerce sector blijft groeien in een rap tempo, zien we dan het Verenigd Koninkrijk en de VS reeds zeer volwassen markten zijn wat betreft online shopping. Nederland moet, samen met Frankrijk, Zweden en Duitsland nog volwassen worden. De technologie en distributie zijn reeds aanwezig en de groei komt van bestaande klanten die meer online kopen en van nieuwe online shoppers. In de komende drie jaar verwachten we dat deze landen zich nog meer zullen ontwikkelen en een online marktaandeel krijgen van meer dan 10%. Nederland kent nu een online marktaandeel van 6,3% en verwacht wordt dat dit in 2014 al 7,1% zal zijn.”

Methode van onderzoek
Onafhankelijk onderzoek naar online retail van 2012 tot 2015 in Europa en de VS uitgevoerd door Centre of Retail Research Limited, Nottingham in februari 2014. In opdracht van RetailMeNot, ’s wereld grootste marktplaats voor online coupons en moederbedrijf van ActiePagina.nl. Voor het onderzoek zijn de volgende acht Europese landen onderzocht; Frankrijk, Duitsland, Italië, Nederland, Polen, Spanje, Zweden en het Verenigd Koninkrijk Voor het verkrijgen van de resultaten van het onderzoek is gebruik gemaakt van data en statistieken van de overheid, telefonische interviews met de 100 grootste retailers en zijn in ieder land 1000 consumenten geïnterviewd.

Drie awards in een week

devolo wifi-spreekuur, eerste hulp bij contactproblemen