in

Moederdag zorgt voor drukte in winkelstraat

De tweede zondag van mei resulteert naar verwachting ook dit jaar weer in extra drukte in de winkels. Vooral aanstaande zaterdag wordt door veel mensen aangegrepen om Moederdagcadeaus in te slaan. En tegenwoordig zijn het niet alleen meer de moeders die in het zonnetje worden gezet, ook stiefmoeders en oma’s worden niet overgeslagen.

Moederdag staat uiteraard in het teken van het verwennen van de moeder. Kinderen en echtgenoten dragen zorg voor een goed begin van de dag met een zelfgemaakt luxe Moederdagontbijt. Daar hoort dan een zelf geknutseld cadeau en een ‘echt’ cadeau bij.

Ieder jaar neemt de creativiteit toe, aldus de winkeliers. Suzanne van de Graaf, woordvoerder Detailhandel Nederland, legt uit: “Mensen vinden het steeds belangrijker om met een origineel cadeau op de proppen te komen. Natuurlijk blijven het traditionele Moederdagboeket en de lekkernijen van chocolade populair, maar originaliteit gaat steeds zwaarder wegen bij de keuze voor een cadeau. Zo is het al lang niet meer gek om je moeder een ladyshave te geven, een badjas of een dekbedovertrek.”

Verder zien winkeliers rond Moederdag een toename in de verkoop van boeken, parfum en accessoires. Een opvallende trend is die van het verwerken van foto’s in cadeaus. Zo kun je naast een mok ook bijvoorbeeld je telefooncase, tas of puzzel laten bedrukken met een foto.

Ook op Moederdag zelf doen winkeliers er alles aan om de moeders van Nederland in het zonnetje te zetten. Zo geven ze in sommige winkelcentra kortingen op allerlei producten en worden er gratis bonbons uitgedeeld. In sommige winkelcentra kunnen kinderen zelf een Moederdagcadeautje knutselen zodat mama rustig kan winkelen.

Komen de 1- en 2 eurocentjes terug?

Zijn antivirus-oplossingen dood?