in

Gecrashte harde schijven zijn nog steeds belangrijkste oorzaak voor dataverlies

Kroll Ontrack publiceert nieuwste statistieken met betrekking tot oorzaken dataverlies.

Defecte harde schijven zijn nog steeds de hoofdoorzaak voor gegevensverlies, zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek1 uitgevoerd in opdracht van Kroll Ontrack, leverancier van onder meer oplossingen voor data recovery en e-discovery producten en diensten. Het onderzoek is uitgevoerd onder 1. 066 respondenten in de regio’s Noord-Amerika, Europa (waaronder Nederland) en Azië/Pacific.

Maar liefst 72 procent van de respondenten wereldwijd geeft aan dat de meeste recente incidenten waarbij gegevensverlies optrad, veroorzaakt zijn door een crash van de harde schijf van de desktop of laptop computer, gevolgd door Solid State Drives (15 procent) en het falen van RAID of virtuele opslagdiensten (13 procent). In Nederland kwam relatief meer gegevensverlies voor op SSD’s, namelijk in 22 procent van de gevallen. Ook het aantal incidenten met de RAID-server of virtuele opslagdiensten lag met 24 procent een stuk hoger. Dit zou kunnen komen doordat in ons land vaker gebruik wordt gemaakt van deze opslagmedia, maar deze veronderstelling is in het onderzoek niet nader onderzocht. Dataverlies kwam overigens over de hele linie voor, zowel bij storagetoepassingen in de consumentensfeer als bij grote multinationals.

“Hoewel de verkoop van hard disk drives (HDD’s) terugloopt volgens de auteurs van het rapport IHS iSuppli Storage Market Tracker Report, bedraagt de verhouding verkochte HDD’s versus SSD’s dit jaar nog steeds 3:1, zo licht Jaap- Jan Visser, country manager van Kroll Ontrack, de onderzoeksresultaten toe. Er zijn gewoon meer traditionale harde schijven in omloop, simpelweg omdat ze goedkoper zijn en de fabrikanten het ontwerp- en productieproces jarenlang hebben geperfectioneerd en gestroomlijnd. Het logische resultaat is dat het merendeel van de dataherstelacties die wij in opdracht van klanten uitvoeren betrekking heeft op HDD’s”, zo onthult Visser.

Als respondenten in alle regio’s gevraagd wordt wat de oorzaak was van het laatste incident waarbij dataverlies optrad, dan blijkt in gemiddeld 66 procent van de gevallen (in Nederland 61 procent) een defecte harde schijf de boosdoener te zijn. In 2010 bedroeg dit wereldwijde percentage nog slechts 29 procent. Menselijk falen als oorzaak voor gegevensverlies is wereldwijd in 2014 daarentegen juist gehalveerd, 14 procent vergeleken met 27 procent in 2010. In Nederland worden relatief gezien meer menselijke fouten gemaakt. In 21 procent van de gevallen was er in 2014 sprake van menselijk falen dat dataverlies veroorzaakte. Uit het internationale onderzoek blijkt verder dat softwarefouten (denk aan een update-fout of een databeschadiging) als derde, bescheiden oorzaak wordt genoemd voor dataverlies. In “slechts” 6 procent van de gevallen gooien dergelijke softwarebugs roet in het eten. In Nederland ligt dit percentage iets hoger: 9 procent.

Als we inzoomen op de specifieke gebruikersgroepen, dan blijkt dat zowel bij particulieren als zakelijke gebruikers de laptop en de pc het vaakst crashen in respectievelijk 71 en 72 procent van de incidenten. SSD’s zijn bij respectievelijk 18 procent van de thuisgebruikers en 10 procent van de zakelijke gebruikers verantwoordelijk voor dataverlies.

“Vroeg of laat zal ieder opslagmedium er de brui aan geven, ongeacht het type. Het is daarom niet de vraag of een harde schijf crasht, maar wanneer. Dit gegeven gecombineerd met het feit dat HDD’s nog steeds de meest gebruikte opslagmedia zijn, leidt er toe dat hard disks drives nu en in de toekomst nog steeds verantwoordelijk zullen zijn voor het merendeel van de incidenten waarbij data verloren raakt”, zo voegt Visser toe. “Om deze ellende te voorkomen is het zaak om computers regelmatig te defragmenteren, de beschikbare storagecapaciteit te checken, een antivirusprogramma op de achtergrond mee te laten draaien en om software te installeren die de harde schijf continu monitort. Afgezien van deze noodzakelijke voorzorgsmaatregelen is het voor zowel particulieren als zakelijke gebruikers verstandig om voor een redundante storageoplossing te kiezen. Het opstellen en testen van back-up procedures en het nadenken over een uitwijkcentrum, behoort allemaal tot essentiële onderdelen van het continuïteitsplan dat direct in werking dient te treden bij een incident of calamiteit waarbij dataverlies dreigt.”

Bij (dreigend) dataverlies staan grote belangen op het spel. Van alle ondervraagde ondernemingen geeft in totaal 27 procent aan dat dataverlies tot een disruptie heeft geleid. Enerzijds werden hun (primaire) bedrijfsprocessen, zoals bijvoorbeeld ERP en CRM-systemen, onderbroken (13 procent), anderzijds waren ze door het dataverlies niet in staat om hun producten en diensten te leveren aan hun klanten (14 procent). In Nederland leidde het dataverlies in 6 procent van de gevallen tot een onderbreking van belangrijke (primaire) bedrijfsprocessen. In 10 procent van de gevallen was er sprake van een onderbreking of blokkade van de dienstverlening of productuitlevering. Vijftien procent van de respondenten geeft toe dat ze persoonlijke gegevens hebben gelekt uit hun zakelijke computer, terwijl 7 procent juist toegeeft zakelijke informatie te hebben gelekt via hun persoonlijke computer.

“Door de data-explosie en een fenomeen als BYOD neemt het aantal plaatsen waar data wordt opgeslagen toe”, zegt Visser. Het is daarom niet echt verrassend dat kritieke ondernemingsgegevens zowel op zakelijke als persoonlijke apparaten worden opgeslagen, met alle risico’s van dien. Aangezien data in beide omgevingen relevant is voor werknemers, moet de toegankelijkheid van de gegevens te allen tijde gewaarborgd zijn en hier komen wij als datarecoveryspecialist in beeld. We helpen ondernemingen en particulieren al sinds 1985 met het terughalen van verloren data en investeren continu in moderne datarecoverytechnieken om ook data te herstellen die op basis van de nieuwste storagetechnologieën is opgeslagen.”
Voor meer informative over Kroll Ontrack en zijn data recovery tools en diensten, bezoek: http://www.ontrackdatarecovery.nl/

1 Kroll Ontrack interviewde in totaal 1.066 klanten in tien landen in Noord-Amerika, Europa en Azië/Pacific die recent werden geconfronteerd met dataverlies. 48% van de respondenten betrof zakelijke klanten, 32 procent waren particulieren, 13 procent behoorde tot de partners en 3 procent betrof overheden.

Nieuwe aanvullingen op het draadloze multiroom-audiosysteem HEOS by Denon

Producten en voorraad van winkels in Stadshart Amstelveen online te raadplegen via lokale zoekmachine Voradius