in

GFK Retail reports

Het consumenten vertrouwen stijgt en er komen meer en meer positieve berichten over de economie naar buiten.

Alle non-food markten bij elkaar opgeteld laten nog een lichte daling zien van 1% hetgeen stabiel is ten opzichte van het eerste kwartaal. Er zijn echter wel een aantal verschillen op te merken in de markten die in Retail Reports worden gerapporteerd. Consumenten Electronica laats sinds lange tijd weer een plus zien maar IT en Office producten sloot af met een kleine min. De marktcijfers in de diverse Entertainmentmarkten van het tweede kwartaal van 2014 laten een minder scherpe daling zien in vergelijking met dezelfde drie maanden vorig jaar.

Het lijkt erop dat, nu we uit de crisis komen, de consument selectief kiest aan welke producten zij haar geld besteed. De wasmachine moet uiteindelijk vervangen worden en we zien dan ook een opleving in deze markt terwijl het kopen van boeken of het reserveren van reizen nog duidelijk onder druk staan. Een eerste voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat we wat minder over hebben voor luxe en niet direct noodzakelijke zaken. Een vakantie kan immers ook dichter bij huis en een boek kun je ook “lenen”.

Over de ontwikkelingen in de diverse markten treft u meer in de navolgende brancherapporten. Uiteraard kunt u voor meer vragen altijd terecht bij een van onze consultants. Wij wensen u veel inspiratie toe tijdens het doornemen van deze GfK Retail Reports.

Bekijk hier het het volledige rapport

Playstation al 10 miljoen keer verkocht en onthult Evolutie PS4

LG Oled tv wint EISA award voor het derde jaar op rij