in

Overvalcijfer detailhandel historisch laag

De intensieve samenwerking tussen politie en winkeliers levert zichtbare resultaten op. Het aantal winkelovervallen is opnieuw gedaald, in de eerste acht maanden van dit jaar met 21% ten opzichte van 2013. Waar in de periode van januari tot en met augustus 2013 nog 294 winkeliers slachtoffer werden van een overval, daalde dat aantal in dezelfde periode in 2014 naar 232.

Detailhandel Nederland is blij met het bereikte resultaat. Bert van Steeg, secretaris Winkelcriminaliteit Detailhandel Nederland: “De overvalcijfers vertonen de laatste jaren een dalende trend. Winkeliers investeren veel in preventie en de pakkans door politie wordt steeds groter.”

Ondanks de dalende cijfers verwacht Detailhandel Nederland de komende maanden een piek in het aantal winkelovervallen. Van Steeg: “De zogenoemde ‘donkere dagen’ staan voor de deur en dan stijgt het aantal overvallen. Vanaf oktober is het sneller donker ’s avonds en criminelen zien dan hun kans schoon.”

 

Aantal winkelovervallen

 

 

 

 

2010

2011

2012

2013

2014

Januari

104

80

94

48

49

Februari

92

78

68

56

43

Maart

86

74

50

65

26

April

52

41

47

33

31

Mei

44

35

38

33

19

Juni

81

40

33

20

29

Juli

55

42

32

16

21

Augustus

38

40

35

22

11

September

53

43

42

28

 

Oktober

75

47

49

31

 

November

86

85

58

29

 

December

102

107

84

41

 

Totaal

868

712

630

422

232

Figuur: overzicht van de dalende trend in de winkelovervalcijfers en stijging tijdens de Donkere Dagen

Campagne Minder cash, wel zo veilig gelanceerd
Detailhandel Nederland ziet in de dalende cijfers een aansporing om gezamenlijk te blijven werken aan de bestrijding van overvallen. Preventie is in de strijd tegen overvallen een belangrijk wapen. Met de donkere dagen in het vooruitzicht neemt de kans op een overval toe. Detailhandel Nederland lanceert daarom samen met het ministerie van Veiligheid & Justitie en andere samenwerkingspartners de campagne Minder cash, wel zo veilig. Dit thema is gekozen om te laten zien welke mogelijkheden er voor winkeliers zijn om het aanwezige contante geld in de winkel te verminderen. Op die manier worden winkels minder interessant voor een overval. Consumenten worden opgeroepen zoveel mogelijk te pinnen. Televisiester Martin Morero is dit jaar het boegbeeld van de campagne.

De campagne is gekoppeld aan de Week van de Veiligheid (van 6 t/m 12 oktober). Tijdens deze  Week wordt bij ondernemers aandacht gevraagd voor het belang van preventie.

OFED Trends en nieuws van IFA2014

Nederlanders besteden in het eerste half jaar van 2014 6,58 euro miljard online