· Na een daling in de vorige zes kwartalen is de monitorenmarkt weer sterk gegroeid in het eerste kwartaal van 2016;
· Het daadwerkelijke groeipercentage van 7 procent is de sterkste groei in meer dan vijf jaar;
· AOC en MMD, merklicentiepartners voor Philips Monitors, hebben het beste gepresteerd op de markt met een groeipercentage van 35 procent in het eerste kwartaal van 2016, vergeleken met hetzelfde kwartaal een jaar geleden;
· Philips en AOC monitoren groeiden 30 procent ten opzichte van vorig jaar.
Het recente groeipercentage van 7 procent is in het eerste kwartaal van 2016 het hoogste in zijn segment in meer dan vijf jaar. De hogere resoluties, betere kleurreproductie en upgrades van panelen en schermgrootten zijn volgens Context de drijvende kracht achter deze groei. De nieuwe gaming features doen het echter ook goed op de markt. Over het algemeen wordt verwacht dat een trend als deze de komende kwartalen nog aanhoudt, waardoor AOC en MMD verder zullen blijven groeien. AOC en MMD hebben het eigenlijk buitengewoon goed gedaan in de herstellende markt. Samen hebben de twee bedrijven een stijging van 35 procent in hun verkoopvolume gerealiseerd in het eerste kwartaal van 2016, in vergelijking met hetzelfde kwartaal het jaar daarvoor. Als gevolg van deze ontwikkeling is hun gezamenlijke marktpositie gestegen van nummer vier in het afgelopen jaar, naar nummer twee dit jaar. AOC en MMD zijn beiden dochterondernemingen van TPV, de grootste monitorenspecialist ter wereld.
Ook in West-Europa groeide de markt met 7 procent in het eerste kwartaal van 2016. Ook hier hebben AOC en Philips beter gepresteerd dan hun concurrentie. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar, is Philips in volume met 27 procent gegroeid en AOC met 29 procent. Het zijn de snelst groeiende merken in West-Europa en ze hebben samen een marktaandeel van 11 procent. Dit vertaalt zich in een nummer drie positie in de West-Europese monitorenmarkt.
“De recente ontwikkeling is een goed teken voor de monitorenmarkt en voornamelijk voor onze twee merken AOC en Philips”, zegt Thomas Schade, Vice President Europe voor AOC en MMD. “Beide merken hebben de marktontwikkeling overtroffen. Dit benadrukt het feit dat onze strategie, die door innovatie wordt gedreven en op monitoren gefocust is, zich uitbetaalt. In elf Europese landen zijn we nu de nummer één en we bezetten daarnaast in vele andere landen sterke top drie posities. Samen met onze handelspartners zullen we onze posities verder blijven ontwikkelen door continu innovatie te blijven leveren.”
Terwijl de markt in België en Luxemburg te maken had met een marktverkleining met dubbele cijfers, hebben AOC en Philips juist uitstekend gepresteerd. Philips heeft zijn volume met 6 procent laten groeien in het eerste kwartaal van 2016 in vergelijking met hetzelfde kwartaal een jaar daarvoor. AOC heeft zijn volume meer dan verdubbeld. Als resultaat groeide het marktaandeel van beide merken met meer dan 30 procent. Met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan 20 procent staan de twee merken nu op nummer twee in België en Luxemburg.