in

Een op de drie Nederlanders kijkt naar vlogs

Vlogs zijn populair in Nederland – Een op de drie Nederlanders ouder dan 18 kijkt minimaal een keer per maand een vlog – Enzoknol is de meest populaire vlogger.

Vlogs zijn vooral populair bij jongeren en worden vooral bekeken ter vermaak. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 1. 007 Nederlanders boven de 18 jaar.

Vooral populair bij jongeren
Eén op de drie Nederlanders kijkt minimaal één keer per maand een vlog. Het kijken naar vlogs is vooral populair bij jongeren. Van de 18-34 jarigen heeft 82% weleens naar een vlog gekeken. Bij 50-plussers is dit minder dan de helft (45%). De meest populaire vlogger is Enzoknol. Eén op de vijf Nederlanders heeft weleens naar hem gekeken op YouTube.

Entertainment grootste drijfveer
Vlogs worden vooral bekeken voor ontspanning en vermaak. Zes op de tien kijkers geven aan om deze reden te kijken. Een kwart kijkt ook om iets te leren. Een andere populaire reden om vlogs te kijken is om inspiratie op te doen (22%). Het kijken naar vlogs heeft als gevolg dat bijna 15% een product gekocht heeft.

“De vlogs die iets uitleggen zijn erg handig. Als je ziet hoe iets gedaan moet worden, kun je het beter onthouden”
Frank uit Deventer

Hype of juist niet?
Bijna de helft (45%) vindt de huidige vlogs alleen interessant voor jongeren. De inhoud van vlogs kunnen in de toekomst zorgen voor meer en intensievere kijkers, bijvoorbeeld door beter aan te sluiten bij de belevingswereld van ouderen. Vier op de tien Nederlanders zien vlogs als het nieuwe TV kijken.

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalig representatief onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel (18 jaar en ouder), waarbij in totaal 1.007 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld.

Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, mobiel marktonderzoek, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.

Marantz breidt MusicLink-serie uit met nieuwe HD-CD1 topklasse cd-speler

Nikon introduceert D3400 met SnapBridge en twee AF-P supertelezoomobjectieven