in

Blij met taxfree-onderzoek Consumentenbond

Vatfree is enthousiast over het taxfree-onderzoek van de Consumentenbond waarin onder andere wordt gesteld dat reizigers op Schiphol worden misleid over taxfree voordeel.

Vatfree.com, opgericht door Joni Smeenk, regelt jaarlijks de btw-teruggave voor tienduizenden reizigers en retailers. Jaarlijks wordt 300 miljoen euro aan teveel betaalde btw niet geclaimd door reizigers.

Joni Smeenk (CEO): “Het onderzoek van de Consumentenbond bevestigt wat wij al een aantal jaar aan de orde proberen te stellen: consumenten van buiten de EU* krijgen vaak niet de btw-teruggave waar ze in veel gevallen wel recht op hebben. Op dit moment is de plicht tot btw-teruggave niet vastgelegd in de Nederlandse wet. Hierdoor zijn consumenten voor hun btw-teruggave afhankelijk van de welwillendheid van winkeliers. In de praktijk blijkt dat winkeliers zelf randvoorwaarden stellen, zoals het in rekening brengen van hoge administratiekosten. Dit gebeurt op grote schaal en is voor veel bedrijven zelfs onderdeel van hun verdienmodel. ”

“Vatfree.com vindt het een goede ontwikkeling dat de Consumentenbond nu naar voren komt met een helder verhaal dat aantoont dat duidelijke wetgeving over btw-teruggave nodig is. Om de rechten van internationale reizigers beter te beschermen zouden wij het voorbeeld van Spanje moet volgen.
Hier is het recht op btw-teruggave in de wet opgenomen: de geclaimde btw gaat rechtstreeks naar de reiziger en de niet-geclaimde btw gaat naar de belastingdienst. Wij hopen daarom dat de onduidelijkheid rondom taxfree shopping en btw-teruggave naar aanleiding van dit onderzoek een plek krijgt op de politieke agenda.”

* Om in Nederland in aanmerking te komen voor de teruggave van de 21% btw moet je buiten de EU wonen en minstens €50,- uitgeven in een (web)winkel.

Consumenten verwachten een verdubbeling van hun online bestedingen in 2020

Panasonic introduceert nieuwe LF8 en LF80 displays