in

Paniek! Een op zes Nederlanders moet nog een kerstcadeau kopen

Een op de zes Nederlanders laat het kopen van kerstcadeaus aankomen op het allerlaatste moment – 9% doet pas een week voor Kerstmis alle inkopen en 8% moet zelfs in de laatste paar dagen voor Kerstmis nog naar de winkel rennen of achter de computer kruipen.

• Vooral jongeren schaffen cadeaus pas paar dagen voor kerst aan
• Driekwart Nederlanders ervaart stress bij het kopen van kerstcadeaus

Dit komt vaker voor bij jongeren onder de 30 jaar (16%) en het minst vaak bij 60-plussers (4%). Slechts 1% moet onderweg naar de kerstviering nog een cadeau regelen. Dit blijkt uit onderzoek* van ActiePagina.nl.

Shoppen voor cadeaus is een stressvolle tijd
Ruim driekwart (76%) van de Nederlanders ervaart uitdagingen of stress bij het kopen van cadeaus voor de feestdagen. Bijna de helft (47%) vindt het iedereen tevredenstellen en het vinden van het juiste cadeaus de grootste uitdaging, gevolgd door de angst om over het bepaalde budget te gaan (21%). Grote stressfactoren zijn de drukte in de winkelstraat (22%), of er genoeg tijd is om alle geschenken te kopen (14%) en of online bestelde artikelen wel op tijd geleverd worden (14%). Een op de acht geeft ook aan stress te ondervinden bij het kopen van cadeaus voor mensen die ze minder goed kennen, zoals net nieuwe schoonfamilie. Dit komt vooral voor bij jongeren onder de 30 jaar (28%).

Winkel versus webshop
Fysieke winkels hebben bij het kopen van kerstcadeaus de voorkeur. Bijna een derde van de Nederlanders (32%) geeft aan dat ze de kerstcadeaus overwegend in fysieke winkels halen en 11% kiest sowieso alleen maar voor de winkelstraten. Voor 85% van hen is het grootste voordeel van shoppen in winkels dat ze producten met eigen ogen kunnen bekijken en/of testen. De feestelijke sfeer is voor twee derde een reden om de stad in te gaan, gevolgd door het niet afhankelijk zijn van leveringstijden (62%) of dat ruilen in de winkel makkelijker is (60%).

Het online shoppen wordt steeds populairder, want dit jaar wordt er ook volop online geshopt. Bijna een derde geeft aan zowel in de winkel als online kerstcadeaus te kopen en 13% zelfs alleen via het internet. De meerderheid hiervan (71%) vindt dat online kerstshoppen handiger en minder tijdrovend is en dat ze online beter prijzen kunnen vergelijken en deals kunnen vinden. En ondanks de ruime openingstijden van winkels in december, kiest 62% voor online kopen omdat ze dan niet gebonden zijn aan de openingstijden van winkels. Dat webshops steeds sneller leveren, is voor 60% ook een reden om vaker online kerstcadeaus aan te schaffen. Een iets kleinere groep (46%) gaat eerst oriënteren in de fysieke winkels om het daarna via internet te kopen als het daar goedkoper is.

“Het gemak, tijdsbesparing, eenvoudige prijsvergelijking, het sneller vinden van aanbiedingen en tegenwoordig ook de last-minute leveringen; er zijn vele redenen waarom consumenten steeds vaker kerstcadeaus online kopen. Maar het grootste succes in de kerstperiode is een behendig samenspel van verschillende communicatie- en verkoopkanalen,” zegt Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl. “De meest succesvolle retailers zijn diegene die hun offline, online en mobiele kanalen goed op elkaar laten aansluiten, door bijvoorbeeld last minute click & collect aan te bieden en overal aantrekkelijke en consistente prijzen te hanteren.”

* Onderzoek uitgevoerd in november 2015, in samenwerking met Panelwizard onder ruim 1.000 respondenten, representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en provincie.

Kerstshoppen in 2020: persoonlijk, social en omnichannel

Samsung duidt vier technologietrends voor 2016