in ,

Sonos spraakbediening en integratiesoftware

Sonos luidt, samen met partners en marktleiders, een nieuw tijdperk in van slimme luisterervaringen voor thuis – Spraakbediening en integratiesoftware maken het makkelijker dan ooit om samen voluit van muziek te genieten.

In samenwerking met marktleiders in de muziek- en techindustrie, maakte Sonos vandaag haar nieuwste software-innovaties bekend: spraakbediening en geïntegreerde apps van externe partners maken het makkelijker dan ooit om thuis muziek te bedienen, ontdekken en delen. Het bedrijf demonstreerde hoe deze partners slimme home-experiences bouwen op het Sonos Platform.

“Dankzij de ongekende groei in streaming is muziek overal en direct beschikbaar geworden”, aldus John MacFarlane, Chief Executive Officer bij Sonos. “Samen met ons groeiende ecosysteem van partners zorgen we ervoor dat Sonos-gebruikers in elke kamer van hun huis voluit en met het grootste gemak al hun favoriete muziek kunnen luisteren. Ze kunnen deze ervaring intuïtief aansturen met zowel touch- als voice-control in onze app, en ook met de apps van onze partners.”

Alexa, zet het geluid eens wat harder
Sonos-gebruikers met een apparaat dat wordt aangestuurd door Amazon’s populaire spraakdienst Alexa – zoals Amazon Echo of Echo Dot – kunnen deze voice-assistent binnenkort ook gebruiken om hun Sonos-apparaten te bedienen. De integratiesoftware is gezamenlijk en vanaf scratch ontwikkeld. Met deze samenwerking helpt Sonos Amazon de API’s te vormen om met Alexa een complete geluidservaring in huis te creëren. Om te voorkomen dat Sonos-gebruikers nieuwe commando’s of trefwoorden moeten leren, gebruikt de voice-assistent dezelfde bedieningsfuncties als Alexa voor Sonos. Door de software van Alexa en Sonos met elkaar te integreren, kun je nu gewoon je stem gebruiken om je favoriete tracks aan te zetten, te pauzeren, skippen, harder of zachter te zetten en nog veel meer. Je hoeft Alexa alleen maar te vragen om jouw muziek (van bijvoorbeeld Spotify of een andere muziekservice) af te spelen et voilà: je Sonos-speakers naar keuze worden geactiveerd.

“Onze Amazon-klanten zijn gek op muziek. Sterker nog: op dit moment is muziek een van de meest gebruikte functies op onze Alexa-devices. Met Echo en Alexa hebben we deze liefde voor muziek gecombineerd met het gemak van spraakbesturing”, aldus Mike George, vicepresident van Amazon. “We vinden het te gek dat we, samen met Sonos, de magie van Alexa nu kunnen uitbouwen tot een sensationele muziekervaring, in elke kamer van je huis”.

“Wij willen elk huis vullen met muziek”, aldus Sonos President Patrick Spence. “Het maakt ons niet uit waar je naar luistert, hoe je zoekt, of in welke kamer je wilt luisteren – we willen een gemakkelijke, snelle en unieke ervaring bieden. Met Alexa via Sonos kan dat. En het is nog leuk ook.”

De nieuwe spraakmogelijkheden worden geïnstalleerd via een software-update die op alle nieuwe én reeds aangeschafte Sonos- apparaten werkt. Net als op alle Alexa-apparaten, zoals Amazon Echo, Echo Dot, Amazon Tap en Amazon Fire TV. Later dit jaar wordt spraakbediening ook uitgerold via een beta, invite-only-test. In 2017 is deze dienst voor iedereen beschikbaar.

Ik wil Spotify
Sonos heeft ook een integratie met Spotify Connect aangekondigd. Deze extra functionaliteit zal ervoor zorgen dat Sonos straks het enige Home Sound System is dat rechtstreeks vanuit de Spotify-app kan worden bediend. In de app kun je dan niet alleen muziek afspelen, maar bijvoorbeeld ook kamers groeperen en degroeperen. Spotify wordt daarmee de eerste streamingservice waarmee je als Spotify Premium-gebruiker de volledige controle hebt over al je muziek. Zonder dat je daarbij de Sonos-app hoeft te gebruiken.

Deze geïntegreerde luisterervaring laat mensen samen van muziek genieten. Iedereen in huis kan zijn eigen tracks afspelen met zowel de Spotify- als de Sonos-app, die met elkaar in verbinding blijven. Komen er vrienden over de vloer? Ze hoeven alleen maar verbinding te maken met je WiFi en daarna kunnen ze via hun eigen Spotify-app direct al hun muziek aanzetten bij jouw thuis. Zonder dat ze daarvoor de Sonos-app hoeven te downloaden. En omdat je niet langer eerst op je eigen WiFi hoeft in te loggen, kun je er zelfs voor zorgen dat de muziek al aanstaat als je thuiskomt.

“Vijftig procent van alle Sonos huishoudens gebruikt Spotify”, aldus Antoine Leblond, vicepresident software bij Sonos. “Door de Spotify-ervaring nauwkeurig af te stemmen op het Sonos-systeem, hebben we het nog makkelijker gemaakt om jouw favoriete muziek vanaf je telefoon te bedienen en hiermee je hele huis te vullen.”

“We vinden het fantastisch om met Sonos samen te werken en de luisterervaring voor thuis te verbeteren”, aldus Gustav Söderström, CPO bij Spotify. “Spotify-gebruikers kunnen hun muziek nu de hele dag probleemloos naar hun koptelefoon, auto, computer of hun Sonos-systeem streamen. Ze kunnen al hun favoriete Spotify-functies rechtstreeks gebruiken vanuit de Spotify-app.”

Deze gratis software-update is vanaf oktober beschikbaar en maakt deel uit van het Sonos-betaprogramma.

Binnenkort te verwachten
De native apps van alle streamingservices worden in rap tempo verbeterd. Sonos heeft hierop laten weten dat ze bij al hun muziekservicepartners innovaties zullen doorvoeren voor rechtstreekse bediening. Dit geldt ook voor de grootste internetradio in de Verenigde Staten: Pandora.

Tim Westergren, CEO en oprichter van Pandora: “We werken al jaren met Sonos samen om een sensationele, persoonlijke thuiservaring te creëren. Door Sonos vanuit je Pandora-app te bedienen, maken we het gebruik makkelijker dan ooit. En zo brengen we deze unieke ervaring nog een stap verder. We vinden het te gek dat we samen met Sonos continu blijven zoeken naar de beste muziekoplossingen voor thuis.”

Sonos: het kloppend hart van een connected home.
Sonos kondigde ook de allereerste partnerintegraties aan met connected-home-marktleiders zoals Crestron, Lutron, Savant, Control4, iPort en QIVICON van Deutsche Telekom. Dankzij deze partnerships wordt Sonos een volwaardig onderdeel van je connected-home en ligt al jouw muziek daadwerkelijk aan je vingertoppen. Alles wat je nodig hebt is één druk op de knop. Vanaf je touchscreen, een lichtknopje of gewoon met een afstandsbediening.

“Installateurs lopen voorop bij het realiseren van connected-homes”, aldus Spence. “Ze hebben jarenlang geploeterd om verschillende technologieën samen te brengen en smart-homes universeel toegankelijk te maken. Door nauw met hen samen te werken, zijn we er zeker van dat ons muziekplatform goed geïntegreerd wordt. Nu en in de toekomst.”

Ambassadeurs voor hoogwaardige luisterervaringen in huis
Sonos kondigde ook een aantal initiatieven aan om de kwaliteit van onze luisterervaringen thuis te verbeteren. Dat doen ze onder andere door consumenten voor te lichten en door actief binnen de branche aanwezig te zijn.

“Er is een enorme kloof tussen wat mensen van muziek vinden en hoe ze er thuis naar luisteren”, aldus Joy Howard, Chief Marketing Officer bij Sonos. “We gebruiken de kracht van ons merk en onze unieke positie binnen de branche om muziek een betere toekomst te geven.”

Deze visie wordt gelanceerd met een nieuwe internationale marketingcampagne. Absurde, moderne luistergewoontes worden hierbij op de hak genomen en we ontdekken welke problemen een goede muziekbeleving in de weg staan. De hilariteit van het luisteren via superslechte speakers. De frustraties die ontstaan door tracks via Bluetooth van je mobiel naar een speaker te streamen. De ironie van het bedraden van je huis in het digitale WiFi-tijdperk. Noem maar op. De campagne gaat van start op 15 september 2016 en is zichtbaar op tv, online en op straat.

Sonos gaat tevens een samenwerking aan met Airbnb. Samen gebruiken ze de kracht van muziek om te zorgen dat mensen zich overal ter wereld thuis voelen. Beide bedrijven streven ernaar de luisterervaring thuis te verbeteren. Niet alleen voor alle verhuurders bij Airbnb, maar ook voor de meer dan honderd miljoen gasten die zij wereldwijd ontvangen. Sonos is daarbij begonnen met het aanbieden van Sonos-systemen aan nieuwe verhuurders. Daarnaast hebben de twee merken onlangs een pop-up activatie van Sonos getest met veelbelovende resultaten.

Tenslotte kondigde Sonos aan zich te hebben aangesloten bij het Open Music Initiative. Een organisatie die in juni 2016 werd opgericht door het Berklee Institute for Creative Entrepreneurship met als doel de erkenning en compensatie van artiesten en eigenaren van muziekrechten te vereenvoudigen. Met dit lidmaatschap steunt Sonos kwalitatief goede muziekervaringen die elke cent waard zijn. Een belangrijke stap voor aanhoudende groei.

Panos Panay, oprichter van Open Music Initiative en Berklee ICE: “Sonos is de ideale partner voor OMI. Ze hechten groot belang aan de kracht van muziek in ons leven en zijn bereid te vechten voor een bloeiende en welvarende muziekindustrie. OMI kan dankzij het brein achter bedrijven als Sonos, sneller oplossingen ontwikkelen om alle artiesten en rechthebbenden optimaal te compenseren.”

Het nieuwe hart van uw draadloze netwerk

Lenovo introduceert de nieuwe Moto Z Play en Hasselblad True Zoom camera