Gebruikers die spaarpunten hebben uitstaan bij dit soort spaarprogramma’s hebben echter geen idee van de totale waarde die deze spaarpunten vertegenwoordigen.
Airmiles, spaarsystemen van drogisterijen zoals Kruidvat en DE-spaarpunten zijn het meest populair onder de respondenten. Met respectievelijk 73, 62 en 41 procent staan zij bovenaan de lijst veelgebruikte spaarprogramma’s. Vooral vrouwen sparen via deze systemen. Mannen sparen meer via spaarprogramma’s van kluszaken als Karwei (43%) en tankstations (42%).
Aantal spaarpunten en waarde onbekend
Sparen via deze spaarsystemen is dus geliefd, maar de gebruikers kennen de waarde van de punten die ze bij deze programma’s hebben uitstaan niet. Op de vraag ‘Weet u hoeveel punten u totaal heeft uitstaan?’ antwoordt 62 procent met ‘Geen idee’. 10 Procent van de respondenten weet wel hoeveel punten hij bij 1 organisatie heeft uitstaan, echter sparen de meesten mensen punten bij 2 tot 4 organisaties. Slechts 3 procent van de respondenten weet precies hoeveel punten hij totaal heeft gespaard. Ook de waarde die de spaarpunten vertegenwoordigen is bij de meesten onbekend; 82 procent weet niet hoeveel euro hij aan punten heeft uitstaan.
Ared Yelkenci, algemeen directeur Shopkorting: ‘Nederlanders sparen bij allerlei organisaties punten. Bijna iedere organisatie die zich op consumenten richt heeft tegenwoordig wel een of ander spaarprogramma om de loyaliteit van de klant te bevorderen. Vaak gaat dat ongemerkt. Denk aan de punten die je spaart bij je mobiele telefoonabonnement van bijvoorbeeld T-Mobile. Je hebt al niet meer in de gaten dat je ze spaart en vaak ben je het zelfs helemaal vergeten. En de DE-punten die je bewust van het koffiepak afknipt, vergeet je ook weer snel als ze eenmaal achterin het keukenlaatje liggen.’ Yelkenci vervolgt: ‘De meeste mensen weten wel hoeveel ze op hun bankrekening hebben staan, maar wat betreft de waarde van hun spaarpunten hebben ze geen idee. Terwijl dit ook kan oplopen tot een aanzienlijke spaarpot.’
Over het onderzoek
Het onderzoek met 400 respondenten is uitgevoerd door InVotes, een panel van het onderzoeksbureau No Ties, in opdracht van Shopkorting.