in

Helft Gen Z neemt alleen uit noodzaak nieuwe telefoon

Uit onderzoek van prijsvergelijker Pricewise blijkt dat bijna de helft (48,4 procent) van de Gen Z’ers (16-29 jaar) hun mobiele telefoon langer dan 2,5 jaar gebruikt voordat zij een nieuw toestel aanschaffen.

Slechts een kwart (25 procent) zegt elke twee jaar een nieuwe telefoon te nemen.
Tegenwoordig worden er elk jaar nieuwe edities van mobiele toestellen uitgebracht. Maar niet iedereen koopt ieder jaar een nieuwe telefoon. Zeker Gen-Zers niet. Volgens de Consumentenbond kun je gemiddeld 2,5 jaar met je smartphone doen. Ongeveer de helft van de jongeren tussen de 16 en 29 jaar doet dat ook. Wanneer we inzoomen op overige redenen om over te stappen naar een nieuwe telefoon, zien we grotere verschillen.

Batterijproblemen grootste ergernis

De belangrijkste reden voor Gen Z om een nieuw toestel aan te schaffen is een slecht werkende batterij. Maar liefst 73,2 procent noemt batterijproblemen als reden om tot vervanging over te gaan. Uit onderzoek blijkt dat 23,5 procent na twee jaar voor een nieuwe telefoon kiest vanwege batterijproblemen.

Ook trage prestaties worden vaak als aanleiding genoemd (55,8 procent), gevolgd door een kapot toestel (53,8 procent). Opvallend is dat 51,6 procent die last heeft van een toestel met trage prestaties pas een nieuwe telefoon aanschaft na 2,5 jaar.

Minder interesse in nieuw design en extra functies

Hoewel fabrikanten jaarlijks met nieuwere designs en innovatieve snufjes op de markt komen, laten Gen Z’ers zich blijkbaar hier niet snel door verleiden. Slechts 17,8 procent geeft aan dat een nieuw model of ander design een reden vormt om een nieuwe telefoon aan te schaffen.
Het verlangen naar een betere camera speelt met 21,8 procent een relatief beperkte rol, net als de behoefte aan extra functies (11,8 procent).

Bram Cornelisse, telecomexpert van Pricewise: “Het onderzoek duidt op een groeiend bewustzijn onder Gen Z’ers als het gaat om doelmatigheid en kosten. Het valt op dat technische mankementen, een snel verslechterende batterij en tragere prestaties, zwaarder wegen dan het uiterlijk of de nieuwste functies. Gen Z kiest dus vooral uit noodzaak voor een nieuw toestel, en niet uit luxe of hebberigheid voor het nieuwste model. “

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Sony steunt Pink Ribbon tijdens de Breast Cancer Awareness Month

HP versnelt de toekomst van werk met nieuwe oplossingen