De Hoge Raad heeft op 4 oktober 2024 bevestigd dat consumenten recht hebben op een gedeeltelijke terugbetaling van hun aankoopbedrag wanneer webshops niet voldoen aan hun wettelijke informatieplicht. Deze informatieplicht houdt in dat consumenten duidelijk moeten worden geïnformeerd over de betalingsverplichting bij het plaatsen van een bestelling. Als deze regel wordt geschonden, kan de consument aanspraak maken op gedeeltelijke vernietiging van de overeenkomst, zonder dat de aankoop hoeft te worden geretourneerd. De Hoge Raad heeft bovendien bepaald dat een korting van één derde op het verschuldigde bedrag in veel gevallen redelijk is.
Informatieverschaffing bij online aankopen
Naast de bestelknop zijn er meerdere wettelijke verplichtingen die webshops moeten naleven. Zo moeten consumenten voor en na de aankoop essentiële informatie ontvangen, zoals levertijden, het herroepingsrecht en de bestelling duidelijk bevestigen. Als deze informatie niet volledig of duidelijk wordt verstrekt, kunnen consumenten hun aankoopbedrag terugvragen. Sinds 2014 zijn deze informatieplichten opgenomen in de wet.
De Hoge Raad oordeelde dat bij schending van deze informatieplichten de overeenkomst gedeeltelijk of volledig kan worden vernietigd. Elf Nederlandse rechtbanken hebben naar aanleiding van een eerdere uitspraak van de Hoge Raad in 2021 een richtlijn opgesteld: bij schending van één tot drie informatieplichten kan het aankoopbedrag met 25% worden verminderd, en bij ernstige schendingen zelfs met 50%.
AankoopClaim.nl voert procedures tegen Bol, Coolblue, Tesla en TUI
Momenteel lopen er juridische procedures tegen grote webshops, waaronder Bol, Coolblue, Tesla en TUI, geïnitieerd door AankoopClaim.nl namens consumenten. Deze zaken hebben betrekking op mogelijke schendingen van de informatieplichten, waaronder de bestelknopregel en het duidelijk vermelden van levertijden, contactgegevens, het herroepingsrecht, en het bevestigen van de bestelling. De eerste uitspraken in deze procedures worden tegen het einde van het jaar verwacht.
Juridische hulp voor consumenten op basis van no cure no pay
In veel gevallen worden rechtszaken tegen consumenten aangespannen door webshops, vaak in verband met incassozaken. Consumenten laten vaak verstek gaan. AankoopClaim.nl biedt juridische ondersteuning om consumenten te helpen hun rechten te halen en claims in te dienen op basis van no cure no pay. Dit betekent dat AankoopClaim.nl alleen een vergoeding krijgt als zij succesvol is in het verkrijgen van een teruggave voor de consumenten.
AankoopClaim.nl richt zich momenteel op online aankopen van de afgelopen vijf jaar bij meerdere grote webshops. Meer informatie is beschikbaar via www.aankoopclaim.nl.
Reacties
Loading…