Omzet gaat bijna kwart hoger
Amazon kon over het tweede kwartaal nochtans uitpakken met goede commerciële resultaten: de omzet steeg in het tweede kwartaal met 23% tot 19,34 miljard dollar (14,5 miljard euro). De financiële resultaten volgden echter niet en leverden in het tweede kwartaal een operationeel verlies – exclusief financiële kosten en uitzonderlijke resultaten – van 15 miljoen dollar (11 miljoen euro). In dezelfde periode van 2013 was er nog een operationele winst van 79 miljoen dollar (60 miljoen dollar).
Het verlies wordt onder meer toegeschreven aan hoge afleveringskosten: Amazon heeft immers een programma waardoor klanten voor 99 dollar (73,5 euro) per jaar kunnen genieten van een aanbod aan e-boeken en streaming en tegelijk al hun bestellingen gratis aan huis zouden kunnen laten afleveren. Dit zou echter veel meer kosten dan verwacht: 20 miljoen mensen zouden er al op ingetekend hebben.
Voorts heeft Amazon zwaar geïnvesteerd in nieuwe projecten. Zo lanceerde het onder meer met Fire zijn eerste eigen telefoon.