in

Deze bedrijven zijn het toonbeeld van digitalisering

Als ondernemer kun je er maar beter aan meedoen: digitalisering. Wie zich nu niet druk maakt over het fenomeen, zal daar later last van hebben.

Er was in het demissionaire kabinet zelfs een staatssecretaris van Digitalisering en het onderwerp zal ook in aankomende kabinetten besproken worden. Er vindt momenteel een revolutionaire digitale slag naar een andere manier van toepassen van technologie en verwerking van informatie plaats. Digitalisering is overal.

Bedrijven die de slag naar digitalisering hebben gemaakt

Er zijn heel wat bedrijven in binnen- en buitenland die de slag naar digitalisering al succesvol gemaakt hebben. Denk bijvoorbeeld aan een speelgoedbedrijf zoals Lego en ook achter de reis van je DHL-pakket gaat meer schuil dan je denkt. Bovendien heeft ook de Zweedse meubelboulevard de slag naar digitalisering te pakken.

Van steentjes naar digitalisering: Lego

Lego kennen we vooral van de speelgoedsteentjes, maar het bedrijf erachter heeft een revolutionaire manier van digitalisering meegemaakt. David Robertson schreef er zelfs een boek over. Er was een tijd dat het helemaal niet goed ging met Lego. In 2004 balanceerde het bedrijf op randje van faillissement. Met name het gebruik van digitale media werd verkeerd ingezet en de informatiestromen werden verkeerd geïnterpreteerd. Er werd dus wel digitaal getransformeerd, maar op een verkeerde manier. Om het probleem op te lossen, werd er een nieuwe CEO benoemd.

Jorgen Vig Knudstrop voerde een nieuw enterprise systeem in met verbeterde API’s. Verder werd er een brug gebouwd tussen de echte en digitale wereld aan de hand van een nieuw productontwerp. Gebruikers konden aan de hand van crowdsourcing nieuwe ontwerpen uploaden en voorstellen. Bovendien geeft Lego nu veel licenties af, bijvoorbeeld voor het gebruik van een Lego Movie. Daarmee zag het bedrijf de inkomsten flink groeien.

Van offline casino naar online gokken

Een heel andere markt waar volop gedigitaliseerd wordt, is de online gokmarkt. Steeds minder mensen gaan naar het fysieke casino en steeds meer gokkers zijn in het online casino te vinden. Het is verleidelijker geworden om online te gokken, mede doordat het casino altijd open is. In het buitenlandse casino is het mogelijk om meer de anonimiteit op te zoeken dan het geval is in het fysieke casino. Bovendien kun je hier ook online poker of blackjack in het Engels spelen tegen een live dealer.

Verder maken de gokbedrijven tegenwoordig gebruik van nieuwe technieken om relevant te blijven. Een aantal jaren geleden bestond het live casino nog niet, terwijl dit nu één van de meest populaire onderdelen van het online casino is. Ook wordt er gewerkt aan VR en AR-platformen. Aan de hand van AI worden nieuwe spellen aanbevolen. Daarmee krijgen bezoekers van het online casino een gerichtere service.

Er zit meer achter je DHL-pakketje dan je denkt

Heb je je wel eens af gevraagd welke processen er vooraf gaan aan de levering van je pakketje met DHL? In een white paper zet DHL uiteen hoe de weg naar digitalisering er tot 2025 uit moet zien. Met name de coronapandemie heeft ertoe geleid dat het bedrijf snel moest digitalisering. Er werd in vier jaar tijd meer dan 2 miljard dollar geïnvesteerd om te digitaliseren.

Daarbij gaat het om twee pijlers: De Advanced Quality Control Center en een verbeterde klantervaring dankzij digitalisering. Het Advanced Quality Control Center houdt in dat onder meer big data wordt geïnterpreteerd, zodat er betere voorspellingen over leveringen kunnen worden gedaan. Aan de hand van kunstmatige intelligentie kunnen de digitale processen hun eigen problemen oplossen. Het leidt ook tot de inzet van chatbots die 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar zijn. Aan de hand van het scannen van QR-codes is het eenvoudig om een pakket af te leveren of te retourneren.

Alles in de cloud bij Adobe

Adobe verkocht softwarepakketten vroeger als eenmalige koop. Maar wie er de afgelopen jaren met programma’s zoals Photoshop of Premiere Pro heeft gewerkt, weet dat hij daarvoor eerst een licentie in de cloud moeten afsluiten. Niet voor niets, want in de recessie van 2008 stond Adobe er niet goed voor. Bedrijven zaten er niet meer op te wachten om steeds weer opnieuw kapitaal vrij te maken voor de nieuwe producten van Adobe. Daarom besloot Adobe om in plaats van een eenmalige koop te faciliteren, er een licentiemodel op basis van abonnement van te maken.

Zowel consumenten als bedrijven moeten een maandelijkse of jaarlijkse betaling doen en kunnen de producten gebruiken in bruikleen. Deze nieuwe manier van werken heet ‘Adobe Creative Cloud’. Het maakt niet meer uit of je de programma’s uit deze serie op je smartphone, tablet of laptop gebruikt: overal kun je ermee aan de slag. Daarmee heeft Adobe de slag gemaakt naar het Software as a Service-model. Dankzij het nieuwe model heeft Adobe de omzet in 12 jaar tijd weten te verviervoudigen tot 12,8 miljard dollar. Daarmee is Adobe het toonbeeld van een geslaagde digitalisering.

Technologische vernieuwing van IKEA

Wat kun je aan een meubelwinkel digitalisering? Als je IKEA heet, kun je de slag naar digitalisering zeker maken. Want ook de meubelketen ziet in dat het tijd is voor digitale transformatie op hoog niveau. Steeds meer mensen kopen hun producten online. Om deze reden is de IT-architectuur vereenvoudigd. Bovendien is duidelijk in kaart gebracht wat klanten belangrijk vinden en waar digitaal en fysiek elkaar kunnen versterken. Zowel de interne als de externe operaties zijn inmiddels gedigitaliseerd.

Zo’n 80 procent van alle klantreizen van de IKEA-klant, begint online. Klanten kijken online naar een nieuw interieur en kunnen in de fysieke filialen met AR en VR-brillen visualiseren hoe hun nieuwe interieur eruit komt te zien. Uiteraard blijft het mogelijk om met medewerkers te sparren over een nieuwe aankoop. IKEA laat zien dat digitalisering niet hoeft te betekenen dat fysieke filialen moeten sluiten. In plaats daarvan gaat het hier om een hybride model.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Denk mee met OFED en vorm de toekomst van onze branche!

Amacom voegt Baseus toe aan haar assortiment