in

dixons zet telecommarkt op scherp

Sinds 13 april 2013 opent dixons met 150 winkels het vuur op de bestaande telecomwinkels. Nagenoeg alle mobiele telefoonwinkels zijn nog steeds ingericht op het verkopen van abonnementen in combinatie met een gratis mobiele telefoon. De markt verandert snel en in de telecombusiness nog sneller. “Zoals bestaande telefoonwinkels opereren is niet meer van deze tijd. Wij gaan een frontal attack aan met deze winkels”, aldus Steven Bakker CEO van dixons.

..

Binnen twee jaar marktleider
Bakker vervolgt stellig: “De markt staat niet stil en de gemiddelde consument heeft behoefte aan transparantie. De jarenlange ondoorzichtigheid van de telecommarkt heeft deze business zo winstgevend gemaakt, maar dat is nu over. dixons is de eerste transparante telecom aanbieder: een abonnement is een abonnement, een smartphone is een smartphone. De consument is niet gek. Zij kan prima zelf uitrekenen wat het voordeligste voor hem/haar is en daarmee verliezen de traditionele telefoonwinkels hun bestaansrecht. De markt van smartphones valt bijna letterlijk in onze handen. Wij zijn de specialist in efficiënte en effectieve verkoop van deze coole apparaten. dixons is nu al marktleider in Nederland in verkoop van tablets. We zullen dat binnen twee jaar ook zijn in verkoop van smartphones.”

Markt op z’n kop
Dankzij moderne technologie en de samenwerking met Telecombinatie kan dixons nu, naast de smartphones, tablets en accessoires, ook alle abonnementsvormen aanbieden. Uiteraard tegen de sterkste condities. Bakker vervolgt: “Ons business model is dat wij de klanten goede spullen verkopen. Wij gaan niet proberen ingewikkelde combinaties met abonnementen aan te praten voor onze eigen marges. Dit is een wezenlijk verschil. Het zal de telecommarkt volledig op zijn kop gaan zetten.”

Succesformule
Wie vandaag de dag de telecommarkt op zo’n grote schaal nog durft te betreden heeft lef. Berichtgevingen over mobiele telefoon retailers die fuseren of sluiten zijn dagelijkse kost.
“Er is op dit moment nog ruimte voor een grote speler” verklaart telecom specialist Xander de Rijk van Telecombinatie. “Het grote verschil met traditionele telefoonwinkels is dat dixons specifiek verstand heeft van de smartphones en tablets en dit live demonstreert in haar winkels. Hardware verkopen is heel iets anders dan het verkopen van een dienst als een abonnement. Van dat laatste hebben wij bij de Telecombinatie dan weer verstand en die kennis brengen wij in huis bij dixons. Daarom zie ik deze samenwerking nu al als een succes”.
Door de samenwerking met Telecombinatie is de klant nu met drie muisklikken aangesloten bij alle denkbare aanbieders.

Jeroen de Rapper, category manager telecom van de BAS Group, ziet het als ervaren telecomspecialist ook helemaal zitten: “De consument anno nu heeft de abonnementsstructuur allang door. SIM only abonnementen zijn daarom populairder dan ooit. Smartphones zijn zo’n belangrijk onderdeel geworden van het leven, dat men al snel bereid is iedere één tot twee jaar € 500,- of meer aan een smartphone uit te geven. In combinatie met een SIM only abonnement kan dit extra voordeel opleveren.
Het toestel uitgelegd krijgen, of zien communiceren binnen zijn eigen Apple, Samsung of Windows ecosysteem is dan essentieel. Met name de compatibility met een tablet of ultrabook is van wezenlijk belang. Al die samenwerkende hardware kan dixons in haar winkels demonstreren. Een mobiele telefoonwinkel kan dit niet.”

Big Brands
Steven Bakker sluit af: “We zullen ons dus, zoals je mag verwachten van onze formule, wezenlijk gaan onderscheiden van de traditionele mobiele telefoonwinkels. We focussen ons dan ook alleen op die smartphones en merken die er werkelijk toe doen. Daarmee schieten we met scherp.”

BenQ W750 – 3D Home Entertainer

Snelle voorjaarsschoonmaak voor uw PC