Mannen zijn daarin nog iets terughoudender dan vrouwen. Dat blijkt uit onderzoek van digital PR-bureau Tijd voor Publiciteit onder duizend Nederlanders.
Klik op de afbeelding(en) voor een vergrote en interactieve weergave
Vooral dertigers, veertigers en vijftigers houden hun Google-gedrag liever voor zichzelf. De jongste generatie ondervraagden (18-29 jaar) en zestigplussers hebben er wat minder problemen mee om dit te delen. Dat kan ermee te maken hebben dat zij minder te verbergen hebben. “Maar het is natuurlijk ook goed denkbaar dat zeker de jongere generatie manieren heeft om hun zoekgeschiedenis uit te wissen. De incognitomodus in Google Chrome is daar een goed voorbeeld van”, aldus Frank Breukelman van Tijd voor Publiciteit.
Bijna drie op de tien gebruiken incognitomodus
Daarover gesproken: incognito is een privémodus in Google Chrome, waardoor je browsgeschiedenis, cookies en sitegegevens en informatie die je in formulieren invult niet wordt opgeslagen. Ruim een derde van de ondervraagden geeft aan hier nog nooit van gehoord te hebben. Onder zeventigplussers is dit zelfs bijna twee derde, terwijl vrijwel iedere twintiger en dertiger er juist wel van op de hoogte is (en er in ruim de helft van de gevallen ook gebruik van maakt).
Al met al geeft bijna 30 procent aan soms, vaak of zelfs altijd incognito te surfen. Mannen doen dit met 37 procent nog aanmerkelijk vaker dan vrouwen (22 procent). Gevraagd naar de reden wordt men doorgaans weinig concreet, waarbij de term ‘bepaalde’ vaker terugkomt. Zo geeft een 26-jarige man aan dat hij “bepaalde zoekopdrachten” liever voor zichzelf houdt, terwijl een man van 31 zegt: “Omdat ik niet wil dat bepaalde mensen mijn zoekgeschiedenis kunnen checken.” Een andere man van 32 draait er niet omheen: “Ik kijk nogal veel porno.”
Privacy belangrijk
Dat Google-gebruikers waarde hechten aan hun online privacy, bleek ook al uit eerder onderzoek van Tijd voor Publiciteit. Dat onderzoek wees uit dat een derde van de Nederlanders denkt dat Google hen afluistert via hun smartphone. Onder meer om die reden gebruikt inmiddels ruim tien procent een andere zoekmachine dan Google, terwijl nog eens bijna twintig procent dit overweegt. Veel jongeren zoeken tegenwoordig niet meer via Google, maar via social media, zoals TikTok. “Of dat vanuit privacyoogpunt nu zo’n vooruitgang is kun je je afvragen”, aldus Breukelman.
Reacties
Loading…