in

Een derde van de Nelderlanders koopt geen kerstcadeaus

Juist met feestdagen veel online shopvoordeel te behalen. Uit onderzoek van Invotes in opdracht van online cashback-platform Shopkorting onder 350 respondenten blijkt dat een derde van de Nederlanders (33%) niet aan kerstcadeaus doet.

Worden er wel voor kerst cadeaus ingeslagen, dan zijn dat vooral presentjes in de categorie parfumerie (20%) en elektronica (18%). Juist in de kerstperiode zijn grote besparingen op duurdere cadeaus te behalen.  

Dat producten online vaak goedkoper zijn dan in fysieke winkels is inmiddels wel bekend. Nederlanders vinden het bij het online struinen naar kerstcadeaus belangrijk dat de laagst mogelijk prijs gevonden wordt (62%). Om tot de laagste prijs te komen, worden kerst-aanbiedingen als de populairste bespaarmethode (46%) genoemd, gevolgd door online prijsvergelijkers (40%). Van cashback-websites maakt 9 procent gebruik.

18- tot 25-jarigen doen anders online aankopen
shutterstock_232321366.jpgDe cadeaus die voor kerst gekocht worden, zijn over het algemeen wat duurder dan Sinterklaascadeaus. Vooral shoppers in de leeftijd 35 tot en met 44 jaar kopen cadeaus van meer dan 100 euro voor kerst. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 jaar doet niemand dat. Verder kwam uit het onderzoek naar voren dat de meeste mensen bij één tot vier verschillende webshops (39%) aankopen doen in de avonduren, tussen 20:00 en 22:00 uur (67%). Ze doen dit dan ook in de meeste gevallen thuis. Alleen 18- tot 25-jarigen doen relatief vaak online aankopen tijdens kantooruren, vooral tussen16:00 en 18:00 uur (56%). Op de vraag of er via de tablet of de smartphone online geshopt wordt, geeft respectievelijk 67 en 78 procent van de respondenten het antwoord ‘nooit’. In de leeftijdscategorie 18 tot 25 ligt dit wat betreft de smartphone aanzienlijk lager; 49 procent.

Ared Yelkenci, directeur van Shopkorting: ‘Voor kerst kunnen er grote besparingen behaald worden. Het is nu de periode om mooie cadeaus voor een zacht prijsje te bemachtigen. Na Sinterklaas ruimen veel webwinkels hun voorraden op, waarbij kortingen kunnen oplopen tot maar liefst 70 procent. Daarnaast hebben bijna alle webwinkels speciale kerstacties gericht op populaire cadeaus als parfums, boeken en gadgets.’

Over het onderzoek
Het onderzoek met 350 respondenten is uitgevoerd door InVotes, een panel van het onderzoeksbureau No Ties, in opdracht van Shopkorting.

Effectief reclame maken

DigiGame: The Crew