in

Groei tabletverkoop vertraagt

De tablets gaan niet meer als broodjes over de toonbank. Dat concludeert marktvorser IDC. De groei vertraagt, al is er nog steeds sprake van winst ten opzichte van een jaar geleden. Toen werden er 28,3 miljoen tablets verscheept, nu waren het er 45,1 miljoen.

..

De daling van 9,7 procent is ten opzichte van het eerste kwartaal en daar is een eenvoudige verklaring voor. Marktleider Apple (32,2 procent marktaandeel) lanceerde dit voorjaar geen nieuw model en de overige merken hebben nog te weinig invloed op de markt. Samsung volgt op grote afstand met 18 procent marktaandeel en verscheepte in het tweede kwartaal ‘maar’ 8,1 miljoen stuks, Apple daarentegen had er 14,6 miljoen. Wel minder dan een jaar geleden.
Het marktaandeel van de overige merken is te verwaarlozen. Na Samsung volgen ASUS, Lenovo en Acer. Lenovo en Acer kwamen afgelopen kwartaal voor het eerst weer in de Top 5 terecht, ten koste van Amazon en Microsoft. Vooral Windows RT is geen succes geworden.
Volgens onderzoeker Tom Mainelli profiteren alle merken van de lancering van de nieuwe iPad. Consumenten oriënteren zich dan op nieuwe modellen, ook van de concurrentie. Naar verwachting van Apple dit najaar wel weer nieuwe modellen lanceren.
Bron: Emerce

Verdere volumekrimp in detailhandel

Foto Klein en Camera.nl groeien samen verder