In 2014 shopte 92% van de Nederlanders minimaal één keer online1. Ook de innovaties binnen online winkelen zijn veelbelovend, waaronder op het gebied van bezorging. Met het stijgende aantal aankopen, neemt ook het aantal bezorgingen en de mogelijkheden toe. Deze bezorgingen hebben een impact op het milieu. Uit onderzoek van EY en Thuiswinkel.org naar de milieu-impact van het bezorgtraject van verkoper tot voordeur blijkt dat de gekozen manier van bezorging van grote invloed is op de milieu-impact.
Thuiswinkel.org en EY presenteerden de resultaten van het onderzoek tijdens het congres ShoppingTomorrow. Het onderzoek naar duurzaamheid van het bezorgtraject tussen webwinkel en consument, de zogenaamde ‘last mile’, is mede mogelijk gemaakt door PostNL en DPD.
Het onderzoek toont aan dat in de meeste gevallen ‘bezorging aan huis’ een lagere milieu-impact (3,8 cent schadekosten voor het vervoeren van één pakket) heeft dan het ‘conventioneel winkelen’ (4,5 cent). Hierbij is ervan uitgegaan dat de consument voor een boodschap in een fysieke winkel regelmatig de auto pakt, wat sterk bijdraagt aan de milieu-impact. Bezorging aan huis door een pakketbezorger is in dat geval efficiënter en kan dubbel zoveel verschil maken. “Het is belangrijk dat webwinkels inzicht hebben in hun milieu-impact en dit meenemen in hun logistieke strategie. Enerzijds in de keuzes die webwinkels intern over de logistieke inrichting maken. Anderzijds door consumenten inzicht te geven in de milieu-impact van een bepaalde afleveroptie”, aldus Margreeth Pape, adviseur Logistiek en Duurzaamheid bij Thuiswinkel.org.
Duurzame ontwikkelingen verlagen impact
Innovatie speelt een belangrijke rol bij duurzamere bezorgmogelijkheden. Duurzame trends als drop-off-points, elektrische voertuigen en fietskoeriers verlagen naar verwachting de impact. Andrea Vogel, voorzitter actieprogramma Voetafdruk van Online Handel en partner EY: “Online retailers hebben veel mogelijkheden om de milieu-impact te verlagen. Een potentiële differentiator in een sterk concurrerende markt. Voor een specifieker beeld is het verstandig om per retailer een berekening te maken op basis van de specifieke route die een pakketje aflegt. Dat geeft concrete aanknopingspunten voor verbeteringen.”
Consument heeft invloed op milieu-impact
Daarnaast is er een belangrijke rol weggelegd voor de consument. Uit het onderzoek blijkt dat de keuze van de consument directe invloed heeft op de milieu-impact. Vogel: “Als onderdeel van het onderzoek hebben wij een social media-scan uitgevoerd om te analyseren hoe de consument zich uitspreekt over duurzaamheid van de last mile. Het blijkt dat zij zich nauwelijks uitspreken over dit onderwerp. Dit kan als reden hebben dat zij zich er niet druk om maken óf dat zij te weinig weten over de effecten van winkelen op het milieu en de maatschappij.”
EY en Thuiswinkel.org stellen daarom in hun onderzoek dat retailers de consument meer inzicht moeten geven in de milieu-impact van de verschillende soorten pakketbezorging, zodat consumenten hun keuze kunnen bijstellen. “Met dit onderzoek hebben we een goede eerste stap gezet. Samen met onze leden en andere (online) partijen gaan wij ons het komende jaar richten op nog meer mogelijkheden voor verduurzaming van onze branche. Uiteraard zullen wij hierin ook de rol van de consument onderzoeken,” aldus Pape.
Download hier het onderzoeksrapport.