in

‘Markt voor digitale bedrijfsopleidingen verdubbelt tot 2018’

De markt voor digitale bedrijfsopleidingen groeit hard. De wereldwijde omzet van ‘e-learning’, momenteel 91 miljard dollar, zal tot 2018 verdubbelen.

Digitale opleidingen bieden bedrijven enorme voordelen: flexibiliteit, lagere kosten en de mogelijkheid ze te integreren in een normale werkdag.

Dat blijkt uit de studie Corporate learning goes digital – How companies can benefit from online education van Roland Berger Strategy Consultants. Bedrijfsopleidingen vormen één van de snelst groeiende sectoren in de onderwijs-industrie. Meer dan de helft van de Europese bedrijven biedt medewerkers momenteel online-trainingen aan, in de VS is dat 77 procent. Er zijn 3.000 Europese aanbieders van e-learning en hun aantal neemt snel toe.

Benno van Dongen, partner van adviesbureau Roland Berger in Amsterdam, noemt de cijfers ‘in alle opzichten indrukwekkend’. In 2005 staken investeerders 52 miljoen dollar in technologische ontwikkelingen voor e-learning. Zeven jaar later was dat bedrag opgelopen tot 1,2 miljard dollar. De bekende Britse onderwijs-aanbieder Pearson haalt inmiddels 45 procent van de omzet uit online-activiteiten.

Digitale bedrijfsopleidingen maken klassikale vormen van onderwijs overbodig of minder vaak nodig. Ze bieden bedrijven die wereldwijd actief zijn de mogelijkheid de opleidingen op meerdere locaties tegelijkertijd aan te bieden. E-learning stelt bedrijven ook in staat de voortgang van hun medewerkers real-time te volgen en zelfs te voorspellen. Zoals Google of Amazon de data van hun klanten analyseren om hun (advertentie)aanbod te personaliseren, kunnen digitale opleidingen hun tempo of niveau aanpassen aan de gebruiker.

Dat bedrijven sneller dan vroeger moeten inspelen op veranderingen in de markt, stimuleert de groei van e-learning. In veel industrieën is vaak geen tijd meer om medewerkers rustig bij te scholen. Dat moet gebeuren tegelijk met het implementeren van nieuwe strategieën.

Van Dongen: ‘Digitale opleidingstrajecten zijn daarvoor ideaal: ze zijn snel aan te passen, geschikt om op de werkplek te volgen en kunnen op maat worden gemaakt. Zo kunnen bedrijven de kennisontwikkeling van hun medewerkers veel makkelijker inpassen in hun dagelijkse werkzaamheden.’

Wel is de markt voor online-leren erg gefragmenteerd, signaleert Van Dongen. De uitdaging voor bedrijven is om in het enorme aanbod de juiste instrumenten te vinden. ‘Om e-learning efficiënt te laten zijn, moet het passen bij de bedrijfscultuur en -strategie.’

De studie Corporate learning goes digital maakt deel uit van de Digital Impact-studies van Roland Berger. Daarin belicht het adviesbureau de vele manieren waarop digitalisering impact heeft op alle gebieden van de bedrijfsvoering.

E-learning in cijfers

• 52 miljoen dollar investeerden bedrijven in 2005 in technologische ontwikkelingen
voor e-learning. Vandaag de dag investeren ze meer dan 1,2 miljard dollar.

• 91 miljard dollar gaat er momenteel om in de e-learning-industrie.
Tot 2017 zal de markt met 20 procent groeien.

• 4 procent van de Amerikaanse bedrijven bood in 1995 e-learning aan als
onderdeel van de ontwikkelingsprogramma’s voor hun medewerkers. Vandaag
de dag doet 77 procent van de bedrijven dat.

• 3.000 Europese bedrijven houden zich bezig met e-learning.

• 10 miljoen gebruikers hebben de drie grootste aanbieders van massive open
online courses (MOOCs).

Mystery Shopper – Sounddocks

82 Procent gebruikers van spaarprogramma’s kent waarde punten niet