In steeds meer vestigingen staan pakketautomaten die beide functies combineren, waardoor consumenten tijd besparen en meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer zij hun pakket ontvangen.
Sneller en eenvoudiger ophalen
Dankzij de Click & Collect-functie kunnen bestellingen, ook same day delivery orders, rechtstreeks uit de automaat worden opgehaald, zonder langs de servicebalie te hoeven. Na aankoop ontvangt de klant een QR-code waarmee het pakket eenvoudig uit de automaat kan worden gehaald die bij de ingang van de vestiging staat. Tegelijkertijd biedt de pakketkluis ontvangers van DHL pakketten een veilige locatie met ruime openingstijden in de buurt als alternatief voor bezorging aan huis.
“Met deze samenwerking laten we zien hoe innovatie en klantgerichtheid samenkomen,” zegt Patrick van der Linden, Managing Director Commercial MediaMarkt Benelux. “Het is voor ons belangrijk om voortdurend te zoeken naar slimme oplossingen die inspelen op veranderend klantgedrag. Door samen met DHL te investeren in dit concept, zetten we een nieuwe standaard voor service in de retail.”
Succesvolle testfase
Inmiddels beschikken 32 MediaMarkt-vestigingen over een pakketautomaat met Click & Collect-functie, waarvan er momenteel 6 operationeel zijn. De overige automaten worden de komende weken geactiveerd. MediaMarkt The Wall in Utrecht had de primeur. Het positieve resultaat vormt de basis voor een bredere uitrol. ”De verwachting is dat het aantal pakketautomaten bij MediaMarkt de komende periode snel zal groeien en voor de traditionele piekdrukte in november in bijna alle 54 winkels beschikbaar is,” zegt Thierry Hendriksen, Network Manager Pakketautomaten bij DHL eCommerce Benelux.
“Het bijzondere aan de samenwerking is de snelheid waarmee we de gezamenlijke app werkend hadden. Binnen zes weken hadden we de eerste versie staan”, aldus Sander Koot, Engineering Manager Pakketautomaten bij DHL eCommerce Benelux. “Samen met MediaMarkt ontwikkelen we door op Click & Collect”.
Meer gemak, minder wachttijd
De gezamenlijke oplossing zorgt ervoor dat klanten minder lang hoeven te wachten, meer keuzevrijheid hebben in hoe zij hun bestelling ontvangen en profiteren van een snellere en efficiëntere afhaalervaring. Bovendien draagt de bundeling van pakketstromen bij aan een duurzamere vorm van bezorging.
Steeds meer mensen maken gebruik van aflevering op een servicepunt of in een pakketautomaat als alternatief voor levering op het thuisadres. In een jaar tijd is het gebruik ervan verdubbeld. Gebruikers noemen flexibiliteit, gemak en duurzaamheid als pluspunten.
Reacties
Loading…