in

Nederland Europees kampioen online kerstinkopen doen over de grens

Nederlanders besteden deze kerst naar verwachting 244 miljoen euro bij buitenlandse online retailers – Dat is 15,2% van alle verwachte online aankopen deze feestdagen.

· Nederlanders besteden deze kerst 244 miljoen euro bij buitenlandse online retailers, ruim een kwart (26%) meer dan vorig jaar
· 15,2% van online kerstinkopen van Nederlanders wordt over de grens gedaan, 10% meer dan het Europees gemiddelde (5,1%)
· Ruim aanbod, lage prijs en snelle levering belangrijke factoren voor buitenlandse aankopen

Hiermee zijn wij in Europa het land dat veruit het meest over de grens shopt, bijna twee keer zoveel als buurlanden België (8%) en Duitsland (7,8%). Dit blijkt uit internationaal onderzoek* van ActiePagina. nl, de online marktplaats voor slimmer winkelen, in samenwerking met Centre for Retail Research (CRR).

Nederland scoort ruim 10% hoger dan het Europees gemiddelde, waar 5,1% van de totale online kerstinkopen dit jaar wordt aangeschaft in buitenlandse webshops. Dit staat gelijk aan meer dan 2,8 miljard euro. Dit is een stijging van maar liefst 27% ten opzichte van 2014, toen er voor ruim 2,2 miljard euro online werd geshopt bij buitenlandse winkels. In vergelijking met Europa halen de consumenten in de Verenigde Staten zeer weinig online producten voor kerst in het buitenland; slechts 2,4% van de online aankopen wordt over de grens gedaan. Aan de andere kant kopen Canadezen juist in het buitenland (7,8%), met name in de Verenigde Staten.

Italië en Spanje kennen de grootste groei wat betreft cross border shopping; er wordt respectievelijk 48,3% en 56,5% meer in buitenlandse webshops uitgegeven dan vorig jaar. Toch blijft het aandeel van online aankopen uit buitenlandse webshops zeer laag, namelijk 4,6% in Italië en 3,7% in Spanje.

Geen taalbarrière en gunstige wisselkoers
Het grote aanbod van producten, lagere prijs en snelle levering zijn belangrijke factoren voor Nederlandse consumenten om producten voor de feestdagen te bestellen in het buitenland. En soms zijn producten eenvoudigweg alleen in het buitenland verkrijgbaar.

Iwan Mouton, partner manager bij ActiePagina.nl, stelt: “We kopen het liefst bij buitenlandse webshops waarbij er geen taal- of cultuurbarrière is. Een webshop die ook levert aan het buitenland doet er dan ook goed aan om in ieder geval meerdere talen aan te bieden op de site. Ook vertrouwde betaalmethodes en een gunstige wisselkoers spelen een grote rol bij de keuze voor een webshop over de grens. Net zoals bij online aankopen in eigen land wordt er ook goed gelet of er gunstige leveringsvoorwaarden zijn, of je gratis kunt retourneren en of de bezorgkosten niet te hoog zijn.”

Mouton vervolgt: “De Europese markt wordt steeds meer één geharmoniseerde markt. Shoppers gaan naar webshops waar de beste service, de beste producten en de beste prijzen zijn, ongeacht of dat nu in eigen land of daarbuiten is. Ze weten de buitenlandse online retailers steeds beter te vinden. Retailers moeten zich ervan bewust zijn dat ze dus ook concurreren met buitenlandse webshops, maar ook dat er kansen voor hen liggen als ze tegemoetkomen aan de wensen en eisen van de buitenlandse consument. Dat cross-border shopping in Europa steeds groter en belangrijker wordt, blijkt ook uit het feit dat ook de Europese Commissie voorstellen heeft gedaan voor een goede bescherming voor de over de grens winkelende consument. Op deze manier willen zij het vertrouwens in buitenlandse winkels verhogen en grensoverschrijdende handel stimuleren.”

* Shopping for Christmas 2015: Retail Prospects, Centre for Retail Research. Onderzoek in België, Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, UK en VS. Het onderzoek omvatte een omvangrijke statistische analyse en interviews met 50 omzetsterke handelaren per markt.

Kerstshoppen in 2020: persoonlijk, social en omnichannel

Samsung duidt vier technologietrends voor 2016