in

Onderzoek: bijna 10.000 nummers misbruikt voor ongewenste telefoontjes

Een stem aan de lijn die jou een voordelig abonnement wil aansmeren of wil helpen met een niet-bestaand computerprobleem. Sinds een wetswijziging in 2021 zijn dit soort ongevraagde telefoontjes niet meer toegestaan.

Toch worden vandaag de dag nog altijd zo’n 10.000 Nederlandse 06-nummers ingezet om consumenten te misleiden, zo blijkt uit bureauonderzoek van online winkelcentrum beslist.nl.

Beslist.nl voerde de representatieve steekproef uit onder bijna 150.000 willekeurig gekozen Nederlandse 06-nummers en 78.000 geregistreerde nummers voor marketingdoeleinden bij het ACM (Autoriteit Consument & Markt).

Spammers wijken uit naar 06-nummers

Uit het onderzoek blijkt dat 0,02% van de onderzochte telefoonnummers wordt bestempeld als ‘gevaarlijk’. Op het eerste gezicht lijkt dit weinig, maar als je het percentage afzet tegen de in totaal ruim 55 miljoen vrijgegeven Nederlandse 06-nummers, gaat het om een totaal van bijna 10.000 spam-telefoonnummers. Deze nummers worden onder andere gebruikt voor scams en robocalls.

Naast de 06-nummers die als ‘gevaarlijk’ worden gelabeld, worden nog eens ruim 3.000 nummers bestempeld als ‘irritant’ Deze nummers worden vooral gebruikt door telemarketeers. Bij 0900-, 0800- en 088-nummers die voor marketingdoeleinden zijn geregistreerd bij het ACM komen nauwelijks negatieve meldingen meer voor.

Ongewenste telefoontjes voorkomen

Je zit waarschijnlijk niet te wachten op vervelende spam- of verkooptelefoontjes. Word je toch lastig gevallen? Er zijn een paar dingen die je ertegen kunt doen:

  • Nummers blokkeren. Je kan zelf nummers blokkeren waarvan je geen telefoontjes meer wil ontvangen. Ook kan je aan je provider vragen dit voor je te doen.
  • Installeer een app voor nummerherkenning. Zo zie je gelijk door wie je gebeld wordt. Neem je telefoon niet op als een onbekend of anoniem nummer belt.
  • Verdacht telefoontje? Er zijn platforms waar je dit soort nummers kan melden. Zo help je ook anderen om deze nummers te vermijden.

Meldpunt ongewenste verkooptelefoontjes

Als je te maken krijgt met vervelende verkooptelefoontjes van bedrijven waar je geen klant bent (geweest) kan je dit melden bij de Consuwijzer. Dit is een informatieloket dat onderdeel is van de ACM. Als het bedrijf niet kan bewijzen dat jij ooit toestemming hebt gegeven voor dit telefoontje kunnen ze een flinke boete krijgen.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Sony introduceert de HT-S2000 3.1ch Dolby Atmos Soundbar voor een bioscoopbeleving met surround sound

TP Vision en FC Barcelona tekenen meerjarige hoofdsponsordeal