in

Pasen zorgt voor omzetboost

De goede weersvooruitzichten en het stijgende consumentenvertrouwen zouden winkeliers dit jaar weleens de beste Pasen ooit kunnen bezorgen.

Detailhandel Nederland verwacht dit jaar een extra omzet van 250 miljoen euro. Een groot deel van deze extra omzet wordt behaald in de foodsector. De aantrekkende huizenmarkt zorgt dit jaar voor grote druktes in bouwmarkten en meubelboulevards.

Consumenten geven met Pasen vooral geld uit aan eten en drinken voor het traditionele Paasontbijt of de brunch. Maar supermarkten en speciaalzaken verwachten ook veel gourmetschotels en barbecueproducten te verkopen voor het Paasdiner. Ook het versieren van de Paastafel is voor veel mensen ieder jaar weer een feest, waar best wat geld voor mag worden uitgegeven.

Drukte in bouwmarkten en meubelboulevards
De extra lange weekend, in combinatie met het voorspelde mooie weer, heeft tot gevolg dat mensen massaal de tuin of het balkon onder handen nemen. In de tuincentra en de doe-het-zelf-winkels wordt een stormloop verwacht van mensen die nieuwe plantjes, bloemen en tuinmeubilair komen kopen. Suzanne van de Graaf, woordvoerder van Detailhandel Nederland, legt uit: “Het toegenomen consumentenvertrouwen zorgt ervoor dat mensen weer geld durven uit te geven. Er worden weer meer huizen verkocht en Pasen is het uitgelezen moment voor veel mensen om de meubelboulevards af te struinen voor een nieuwe inrichting.”

Openingstijden
Eerste en Tweede Paasdag gelden volgens de Winkeltijdenwet beide als een zondag. Of winkels dan open mogen zijn wordt bepaald door de gemeente. Vooral veel meubelboulevards zijn op Paasmaandag geopend. Op Goede Vrijdag moeten winkels om 19.00 uur dicht. Detailhandel Nederland raadt consumenten aan bij twijfel de websites van de winkeliers te raadplegen of goed te letten op de openingstijden die staan vermeld op de deuren van winkels.

 

Directeur niet volledig tevreden, ondanks recordomzet

Voorlichting cruciaal om gebruik plastic tassen te verminderen