Deze informatie over waardering, bestedingen en social media biedt meer inzichten dan een pure ranking. Daarom geven wij elke week een analyse voor een bepaalde branche. Dit keer gaan we dieper in op retail.
December is altijd een goede maand voor retail, zeker in de week voor de feestdagen geven we meer geld uit dan in andere weken. Niet alleen aan cadeautjes, maar ook aan lekker eten en drinken. Dit zie je terug in de Merken Top 40 van 30 december 2016: in de Top 25 zijn niet minder dan 11 retailers te vinden.
De supermarkten scoren op waardering allemaal (ver) boven het gemiddelde van rond de 20%. Albert Heijn (45%) en Lidl (44%) worden het best gewaardeerd. Ook de andere retailers doen het hier goed, zeker Bol.com (48%), Kruidvat (40%) en Ikea (36%). Alleen Coolblue is minder, ondanks dat het bedrijf alles voor een glimlach doet, scoort het met 19% als enige retailer onder het gemiddelde.
Albert Heijn en Lidl gaven deze week meer uit dan de week ervoor. Ook Kruidvat en Bol.com scoren hoger op het gebied van bestedingen. Aldi en Hema zijn nieuw in de lijst, alle andere retailers hebben juist minder uitgegeven dan vorige week.
Tot slot kijken we naar social media: gemiddeld zien 10-15 miljoen mensen een online uiting van een merk. Kruidvat en Ikea pakken hier de winst, hun bereik lag afgelopen week gemiddeld op 25 miljoen (Kruidvat) en 24 miljoen (Ikea). Ook ANWB scoort met 18 miljoen bovengemiddeld, Coolblue zit op 15 miljoen. Albert Heijn en Jumbo ontlopen elkaar niet veel met een bereik van 13,5 en 13 miljoen. Hema zit met 11 miljoen nog rond het gemiddelde, alle andere merken scoren lager.
Met uitzondering van Hema en Aldi staan deze retailers al weken in de Merken Top 40. Voor Aldi is het pas de derde keer dat ze in de lijst staan. Dat heeft vooral te maken met het feit dat Aldi onder de supermarkten, met uitzondering van deze week, vrijwel altijd het laagste scoort op bestedingen en social. Dat maakt het lastig voor ze om een plaats in de Merken Top 40 veilig te stellen.
Over de Merken Top 40
De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen, te weten marktonderzoek, mediabestedingen en social media buzz. DVJ Insights, Nielsen en Buzzcapture, de data partners van de Merken Top 40, leveren de data uit deze bronnen. De wekelijkse chart is te vinden via de website www.merkentop40.nl.
Voor organisaties die meer willen weten biedt de Merken Top 40 extra inzichten in de vorm van losse analyses of een abonnement. Hiermee kunnen merken gericht bestedingen en social inzetten om hun positie te verstevigen of zelfs te stijgen in de lijst.
De Merken Top 40 is een initiatief van onder meer Stichting Top 40, de meest toonaangevende muzieklijst van Nederland. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Ranking & Research BV (BR&R) die opdracht geeft tot de wekelijkse samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken. Er zijn weliswaar al veel rankings op het gebied van merken, maar een wekelijkse chart nog niet. Gezien de snel veranderende markt, ontstaan door de steeds verdergaande digitalisering en social media, een gemis waar de Merken Top 40 nu in voorziet.