in ,

Samenwonen met een robot: 30% ziet het wel gebeuren

Mediamarkt | Slimme verlichting, slimme televisies en apparaten die met elkaar communiceren of die je met een app of je stem kan bedienen – hoewel het steeds makkelijker wordt om je huis ‘slimmer’ te maken, lijken de meeste Nederlanders hier nog terughoudend in.

Ze zien het nut van ‘Smart Home’ toepassingen niet in, vinden het te duur of maken zich zorgen om de privacy. Toch verwacht een grote groep Nederlanders dat dit in de toekomst verandert.

  • Smart Home voor velen nog onbekend terrein
  • Opmars Smart Home-toepassingen vooralsnog een mannending

Sommigen gaan daarin ver. Zo zegt een op de tien Nederlanders (10%) dat een robot die alles kan, doet en voelt een vervanger voor een levenspartner zou kunnen zijn. Met name mannen (13%) en jongeren (15%) delen deze mening. Een vergelijkbare groep (11% van het totaal; 15% van de mannen) heeft liever een huis dat precies weet en doet wat hij wil, dan een partner. Bijna een derde (30%) kan zich voorstellen dat anderen in de toekomst gaan samenwonen met een robot.

“Veel producten worden niet alleen slimmer, ook specifieke besturingssystemen zoals spraakassistenten zorgen voor een langzaam maar zekere opmars in Nederlandse huishoudens”

Dit blijkt uit representatief onderzoek van Motivaction onder 1.085 Nederlanders in opdracht van MediaMarkt Nederland naar de kennis, houding en het gedrag van Nederlands publiek ten aanzien van Smart Home.

Smart Home vooralsnog een ‘mannending’

Met name mannen (44%) en jongeren (46%) kijken uit naar de Smart Home toepassingen van de toekomst. Meer dan de helft (57%) van de jongeren ziet zichzelf in de toekomst in een slim huis wonen. Ook stedelingen staan meer open voor slimme elektronica. Het merendeel heeft echter nog geen idee wat ze de komende jaren gaan besteden aan Smart Home. Onder degenen die hier wel een beeld van hebben, valt vooral op dat mannen er een groter budget voor inruimen. Gemiddeld verwachten mannen in de komende drie jaar meer dan 500 euro aan Smart Home-toepassingen uit te geven – bij vrouwen is dit nog geen 200 euro.

Wasjes draaien, stofzuigen en de vloer dweilen: de huishoudelijke taken die mensen nu nog zelf uitvoeren, zijn over tien jaar helemaal verleden tijd, zo denken met name mannen (19%) en jongeren (30%). Wonen in een slim huis moet dan ook vooral gemak opleveren, vinden Nederlanders.

Smart Home is aan opmars bezig

Veel Nederlanders beseffen niet dat ze allang Smart Home-producten in huis hebben. Zo heeft 44% een Smart tv, maar geeft slechts 26% aan bekend te zijn met de term ‘Smart Home’. Met name buiten de grote steden is er veel onbekendheid. Slechts een kleine groep van 16%, waaronder vooral mannen (26%) en stedelingen (25%), volgt de ontwikkelingen op de voet.

“We zien steeds meer Smart Home-producten in onze schappen. Veel producten worden niet alleen slimmer, ook specifieke besturingssystemen zoals spraakassistenten zorgen voor een langzaam maar zekere opmars in Nederlandse huishoudens,” zegt Liedewij Trampe, Manager Category Marketing bij MediaMarkt. De onbekendheid met het fenomeen zal afnemen naarmate steeds meer producten standaard ‘slim’ zijn en er meer gebruiksvriendelijke besturingssystemen op de markt komen, zo verwacht zij. “Zoals we ons vroeger niet voor konden stellen dat we nu afhankelijk zijn van onze mobiele telefoon, kijken we over tien jaar hetzelfde terug op de ontwikkeling van Smart Home.”

Slimme thermostaat en verlichting hoogst op verlanglijstje

Naast Smart tv’s staan met internet verbonden geluidsinstallaties (14%) en slimme thermostaten (13%) in de huidige top drie van meest voorkomende Smart Home apparaten in Nederlandse huishoudens. Gevraagd naar het wensenlijstje, staat de slimme thermostaat bij veel Nederlanders op één (22%), gevolgd door slimme verlichting (20%). Echt innovatieve toepassingen, zoals met internet verbonden deursloten, plantenbakken of huishoudelijke apparaten komen bij veel consumenten voorlopig het huis niet in.

Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Comments

comments

Mannen zijn de echte koopjesjagers tijdens de sale-periode

HP Nederland lanceert drie gloednieuwe innovatieve winkels op verrassende A-locaties in Nederland