in

Slechts een derde van de Nederlanders koopt zijn kerstinkopen online

Meer dan de helft van alle Europeanen is van plan om hun cadeaus deze kerst online te kopen.

In opdracht van Kaspersky Lab heeft onderzoeksbureau Opinion Way een onderzoek uitgevoerd naar online winkelen. Uit het onderzoek blijkt dat 52 procent van de Europeanen van plan is om het grootste deel van hun cadeaus deze kerst online te kopen. De trend om digitaal te winkelen is vooral aanwezig in het Verenigd Koninkrijk (66 procent), op de voet gevolgd door Duitsland (60 procent), Italië (51 procent) en Spanje (50 procent). Aan de andere kant blijft de acceptatie ervan achter in Frankrijk (35 procent) en Nederland (34 procent). In deze landen is slechts een derde geneigd om deze kerst online inkopen te doen.

Ondanks de toenemende populariteit wordt het gemak van online winkelen afgevlakt door zorgen omtrent de complexiteit van wachtwoordregels. Volgens het onderzoek vindt bijna de helft van de Europeanen (47 procent) dat wachtwoordregels op websites het lastig maken om wachtwoorden te onthouden. Vooral frusterend is het moeten beheren van meerdere wachtwoorden voor verschillende sites. Bij Nederlandse en Franse shoppers is de kans op een negatief oordeel over wachtwoordregels het grootst (respectievelijk 51 procent en 53 procent). Dit kan een verklaring zijn voor het gebrek aan enthousiasme om cadeaus voor de feestdagen online te kopen.

Het onderzoek werd in opdracht van Kaspersky Lab uitgevoerd door Opinion Way in de periode van 13-17 november 2014. In totaal werden 3.539 Europese respondenten ondervraagd uit zes landen: Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Italië.

Paradigit Eindhoven opent Gaming Corner

Stunt van Vodafone: onbeperkt datagebruik met kerst