in

Sleutelrol kassamedewerkers bij uitrol contactloos betalen

Consument wil op weg worden geholpen – Contactloos betalen zit in de lift. Dat is mooi, want contactloos is snel, makkelijk, veilig en ook nog eens voordeliger voor ondernemers.

Het is voor consumenten echter lang niet altijd duidelijk of ze aan de kassa contactloos kunnen betalen. Bovendien hebben ze nogal wat vragen over deze nieuwe manier van betalen. De helft van de Nederlanders stelt extra uitleg en zichtbaarheid aan de kassa zeer op prijs. Bij de verdere uitrol van contactloos betalen is daarom een sleutelrol weggelegd voor kassamedewerkers, aldus de Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen (SBEB).

Bij ruim eenderde van de circa 300.000 betaalautomaten in Nederland kan tegenwoordig contactloos betaald worden. Dat wordt lang niet altijd duidelijk aangegeven bij de kassa, vindt bijna de helft van de Nederlanders van 16 jaar en ouder volgens onderzoek van PanelWizard. Dat betekent werk aan de winkel voor ondernemers door het plaatsen van contactloos betalen-stickers en –bordjes, gratis te bestellen via www.pin.nl. Maar ook voor kassamedewerkers door klanten te wijzen op de mogelijkheid tot contactloos betalen en uitleg te geven waar nodig.

Vragen
Consumenten vinden het prettig uitleg te krijgen over contactloos betalen. Vaak zien zij de voordelen van een snelle, kleine betaling zonder pincode in, maar hebben zij nog wel wat vragen. Hoe houd ik mijn pasje? Wanneer moet ik een pincode ingeven? Hoe zit het met diefstal of misbruik? Uit het onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat bijna tweederde van de respondenten denkt dat je alleen bij het afrekenen van kleine bedragen (tot en met 25 euro) contactloos kunt betalen. Slechts 11 procent van de respondenten weet dat contactloos ook boven de 25 euro kan, dan is alleen altijd een pincode nodig. Kassamedewerkers kunnen consumenten daar op wijzen.

Animatie met uitleg
SBEB heeft in samenwerking met Betaalvereniging Nederland de animatie ‘Contactloos betalen, zo werkt het’ gemaakt. Het filmpje is te bekijken via. De animatie is ook uitstekend in te zetten tijdens een werkoverleg, zodat kassamedewerkers klanten beter kunnen voorlichten.

Boven 25 euro pincode invoeren
Contactloos betalen, waarbij de klant betaalt door zijn betaalpas of smartphone kort tegen de betaalautomaat te houden, zit in de lift. Bij bedragen tot en met € 25 is geen pincode nodig, erboven wel. Daarnaast geldt een limiet van € 50 voor aaneengesloten contactloze betalingen zonder pincode. Als de limiet bereikt wordt, moet de pas alsnog in de betaalautomaat gestoken worden en de pincode worden ingetoetst. Na verlies of diefstal kan voor maximaal € 50 contactloos betaald worden zonder pincode. Als dit gebeurt, vergoedt de bank de geleden schade.

Silicon Power presenteert de volledige line-up van Apple opslagoplossingen

Mitchel & Johnson nu in Nederland