in

Vaker volop kortingen in aanloop naar feestdagen

Eindejaarsuitverkoop passé – In aanloop naar de feestdagen profiteert de consument steeds eerder en vaker van hoge kortingen. Uit onderzoek van strategisch adviesbureau Simon-Kucher blijkt dat online winkeliers gemiddeld 23 procent ‘Black Friday-korting’ geven als ze meedoen aan dit Amerikaanse fenomeen.

De ‘zwarte vrijdag’ is inmiddels naar Nederland overgewaaid, waarbij de korting op kleding al kan oplopen naar meer dan 50 procent. Daarmee verdwijnt langzamerhand de traditionele uitverkoop die in januari begint.

Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher: “We zien dat in Nederland in de aanloop naar Sinterklaas en Kerst steeds vaker kortingen worden gegeven. Het voordeel voor de consument kan oplopen tot 50 procent. Vooral kleding krijgt hoge kortingen gevolgd door huishoudelijke apparaten.

De vraag is of dit op lange termijn houdbaar is, vooral voor de high-end producenten. Schade aan merk en marge is significant wanneer consumenten promotieverslaafd raken zoals bijvoorbeeld bij luiers of bier het geval is.”

De Nederlandse Black Friday
In Nederland starten winkeliers steeds vaker met geven van kortingen op Black Friday, de dag na Thanksgiving Day. Gemiddeld loopt dit op naar 23 procent korting, wat verbleekt bij de cijfers uit Amerika waarbij gemiddeld 39 procent wordt geboden en Macy’s zelfs tot gemiddeld 63 procent komt. Interessant is dat hoge kortingen voornamelijk worden gegeven op verouderde versies van artikelen.

Tegenbeweging
Oldeman: “We zien bij verschillende partijen dat zij afscheid nemen van prijsstunten en hoge kortingen omdat het destructieve impact heeft op pricing en marges. Fikse kortingen verstoren immers het koopgedrag van consumenten. Interessant is dat Asda uit het Verenigd Koninkrijk, één van de pioniers van Black Friday, hier inmiddels weer mee gestopt is. In Nederland is de strategie van de Bijenkorf merkwaardig. Geen kortingsacties meer zoals de Drie Dwaze Dagen, maar focus op de premium experience-strategie.” Wat blijkt is dat winkeliers last krijgen van hoe ze consumenten hebben opgevoed. Uiteindelijk werkt de promotieverslaving averechts, helaas kun je consumentengedrag moeilijk sturen. promoties komen te paard en gaan te voet.

DigiFocus: RES voorspelt het einde van de mobile app

Groei aantal online bestellingen vraagt om innovatieve oplossing