Hiermee komen de online bestedingen rondom het kerstfeest dit jaar uit op €925,09 miljoen. Dat blijkt uit een onderzoek van Thuiswinkel. org in samenwerking met PostNL.
De Thuiswinkel Markt Monitor 2016 laat zien dat de gemiddelde online weekomzet van producten op een kleine 200 miljoen euro ligt. Tussen 6 december en 24 december is de gemiddelde weekomzet van producten €308,36 miljoen. Voor de totale kerstperiode van drie weken komt de omzet daarmee uit op ruim €925 miljoen.
Maaltijdboxen en drank veelvuldig online gekocht
“Het aantal supermarkten waar je online kunt bestellen, is het afgelopen jaar sterk gegroeid. We zien dat veel consumenten hun kerstboodschappen dit jaar via internet bestellen. Met name de verkoop van luxe maaltijdboxen en delicatessen neemt een grote vlucht. Consumenten laten de producten thuisbezorgen of halen ze af in de winkel. Ze ontvluchten hiermee de drukte in de winkel op de zaterdag voor kerst. Ook de wijnen en speciaalbieren die onder de kerstboom worden gelegd, worden dit jaar veelvuldig online gekocht”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org.
Verschillende bezorgopties
“Ook wij zien een groei in het aantal pakketten. Natuurlijk toen Sinterklaas in het land was en ook nu richting kerst draaien onze sorteercentra op volle kracht. Consumenten kiezen vaak voor het gemak van online winkelen. De verschillende bezorgopties maken het eenvoudiger. We bezorgen op zondag, in de avond en in sommige gevallen op dezelfde dag, dat helpt om de werkdruk te verdelen”, aldus Carlos Mendes Aguiar, commercieel directeur Pakketten Benelux van PostNL.
Populaire online kerstcadeaus
Ook dit jaar zien we een toename in de online verkoop van luxere producten. Daarnaast zijn er de afgelopen weken nieuwe spellen, boeken en dvd’s uitgekomen die zeer populair zijn onder de online winkelende Nederlanders.