Winkelcentrum Leidsche Rijn Centrum, Utrecht
in

Winkelcentra maken comeback: beleggers investeren weer, ketens breiden uit

Retailvertrouwen herstelt met recordlage leegstand en ruim anderhalf keer hogere investeringen – Na jaren van herstructurering en e-commercegroei laat de Nederlandse winkelmarkt een duidelijke trendbreuk zien.

In de eerste helft van 2025 is bijna € 900 miljoen geïnvesteerd in winkels; ruim anderhalf keer zoveel als in dezelfde periode vorig jaar en vrijwel gelijk aan het totaal over heel 2024. Dat blijkt uit cijfers van vastgoedadviseur CBRE. Vooral grotere, recenter gebouwde winkelcentra vanaf 8.000 m² zijn weer in trek. De leegstand staat op ruim 10% en markeert het laagste niveau in tien jaar. Ketens als HEMA, Zeeman en Action spelen hierop in met gerichte uitbreiding.

Beleggingsdynamiek keert terug

Het hernieuwde vertrouwen van beleggers blijkt onder meer uit de recente transacties van enkele grote winkelcentra die jarenlang niet van eigenaar wisselden: Stadshart Zoetermeer, Leidsche Rijn Centrum, Winkelhof Leiderdorp en Sint-Jorisplein Amersfoort. De transacties bedragen samen ruim € 400 miljoen en duiden op een duidelijke kentering in het marktsegment.

Ketens kiezen bewust voor bereikbare centra

Niet alleen beleggers herontdekken deze centra, ook grote retailers kiezen voor deze locaties. Na het faillissement van Blokker kwamen ruim 350 winkelpanden vrij, waarvan een groot deel in de zogeheten planmatig ontwikkelde winkelcentra ligt. Die leegstand biedt kansen: VanHaren nam al meerdere locaties over, Kruidvat heeft tien tot twintig panden op het oog en Wibra bevestigde inmiddels dertig nieuwe contracten. Ook formules als Xenos, Shoeby, Basic-Fit en Specsavers kiezen bewust voor goed bereikbare centra met een mix van dagelijkse voorzieningen en non-food.

Leegstand historisch laag en richtinggevend voor binnenstedelijke verdichting

De leegstand is gedaald tot het laagste niveau van het afgelopen decennium. En waar nog leegstand is, ligt vaak juist de ruimte voor herontwikkeling.

CBRE ontwikkelde een vierkwadrantenmodel dat alle grote centra in Nederland classificeert op basis van leegstand en het aandeel dagelijkse voorzieningen. Deze analyse biedt beleggers, projectontwikkelaars en gemeenten houvast voor strategische keuzes rond positionering, functiemenging en binnenstedelijke verdichting.

Lodewijk Buijs, Executive Director Retail bij CBRE, ziet de huidige dynamiek als duidelijk signaal van retailvertrouwen: “De combinatie van stijgende vastgoedbeleggingen en de uitbreiding van ketens als Action, Scapino, Normal en Albert Heijn in grotere, planmatige winkelcentra laat zien dat deze opnieuw een centrale rol spelen in het retaillandschap. Consumenten vragen om plekken die meer bieden dan alleen winkels en grotere centra hebben de potentie om bredere maatschappelijke functies te vervullen, zoals zorg en wonen. Deze ontwikkelingen markeren een nieuw keerpunt in de retailmarkt.”

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

FENDER x TEUFEL ROCKSTER NEO

ROG Xbox Ally en ROG Xbox Ally X vanaf 16 oktober 2025 verkrijgbaar