in

Zwarte Pietdiscussie brengt Sinterklaasomzet naar record

De winkeliers van Nederland verwachten dit jaar 530 miljoen euro aan extra omzet te genereren. Dat is een stijging van 3% ten opzichte van vorig jaar (515 miljoen euro).

Dat blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland. Deze stijging is toe te schrijven aan de toenemende belangstelling voor het oer-Hollandse feest als gevolg van de discussie over Zwarte Piet.

Ook het gestegen consumentenvertrouwen draagt bij aan de positieve stemming van winkeliers. Consumenten durven weer geld uit te geven en grijpen Sinterklaas aan om weer eens flink uit te pakken. Suzanne van de Graaf van Detailhandel Nederland legt uit: “Steeds meer mensen zijn optimistisch gestemd over de toekomst. Meer mensen vinden een baan en daarmee neemt de onzekerheid af. Sinterklaas is het uitgelezen moment om daar uiting aan te geven”.

Zwarte Pietdiscussie
Detailhandel Nederland is blij dat consumenten zich niet laten afschrikken door de commotie rond het Sinterklaasfeest. Integendeel; het pakt goed uit. Nog nooit was er zo vroeg in het jaar al aandacht voor het leukste kinderfeest van Nederland. Niet de pepernoten die te vroeg in de winkels zouden liggen, niet de vraag wanneer de Kerstversiering de Sinterklaasetalage moet vervangen en ook niet of kindertjes die vragen worden overgeslagen, hield de gemoederen bezig. Maar de vraag of Zwarte Piet wel of niet welkom is op het Sinterklaasfeest, is het gesprek van de dag.

Onverminderd populair zijn dit jaar wederom de schoencadeautjes. Dat zijn de kleine cadeautjes die kinderen in de schoen krijgen, vanaf het moment dat de Sint in het land is. Voor pakjesavond op 5 december wordt letterlijk uitgepakt. De traditioneel populaire cadeaus als speelgoed, spelletjes en parfum gaan als warme broodjes over de toonbank.

Vijf lagen bescherming met Netgear’s nieuwe ReadyNAS besturingssysteem

DigiGames reviews