in

10 taboes bij thuiswerken

Deze 10 gedragingen bij telewerken getuigen van onprofessionaliteit en beschadigen de reputatie van het thuiskantoor.

Steeds meer werknemers mogen niet meer thuiswerken. Uit recent Duits onderzoek blijkt dat vijf jaar geleden telewerken een piek bereikte, maar dat we tegenwoordig iets minder vaak het thuiskantoor in gebruik nemen.

Sinds Yahoo CEO Marissa Meyer zich kritisch over thuiswerkers uitliet en het bij het internetbedrijf zelfs verbood, is er wereldwijd een felle discussie ontstaan over de vraag of thuiswerken de productiviteit bevordert of juist schaadt. Ondanks dat vooral in kleine bedrijven thuiswerken nog steeds aan populariteit wint, trekken vooral grotere bedrijven de teugels aan. Dit zijn tien manieren waarop werknemers het telewerkfeestje voor zichzelf verpesten.

1. Oppassen op baby’s en kinderen
Dit stoort niet alleen mensen waarmee je aan de telefoon zit of die over de vloer komen, maar ook beperkt het je concentratievermogen omdat een baby zo af en toe de fles moet hebben of je leuke dochter een bende maakt van de poppenkleertjes.

Ook uit onderzoek van Kinderopvang Nederland blijkt dat werken lastig is te combineren met thuis zijn. Zo vindt de helft van de kinderen het helemaal niet leuk om thuis te zijn met een hardwerkende papa of mama. Veel werkgevers storen zich mateloos aan ouders die geld willen besparen door kinderen niet naar een opvangadres te brengen. Lange, ongestoorde vergadercalls zijn er dan vaak niet bij.

2. Hondengeblaf of andere storende huisdieren
Het is misschien lastiger om opvang te regelen voor dieren dan voor kinderen, maar dat neemt niet weg dat gestoord worden door huisdieren als zeer onprofessioneel wordt ervaren. Zorg ervoor dat je met de hond gaat wandelen op momenten dat dit kan en ga niet bellen in dezelfde ruimte als je vogelkooi staat.

3. Eten tijdens het vergaderen of bellen
Een mute-knop op een telefoon of headset doet vaak wonderen, maar wat als je net een hap hebt genomen en je wordt aangesproken? Probeer vaste etenstijden aan te houden om dit te voorkomen en je bel- en vergaderverplichtingen hier omheen te plannen.

Lees verder op: cio.nl

Innoveren van levensbelang voor de Nederlandse retailer

Nieuwe regeling slachtofferhulp voor winkeliers