in

3 trends in digitaal ondernemen

Digitaal ondernemen wint voortdurend terrein. Daardoor kan het zowel het ondernemen van nu als het ondernemen van de toekomst genoemd worden.

In het doorontwikkelen van digitaal ondernemen ontstaan er voortdurend nieuwe aandachtsgebieden die ervoor zorgen dat men slimmer klantgericht kan ondernemen. We bespreken drie trends in digitaal ondernemen.

Customer journey mapping

Voor de klant en de stappen die een klant doorloopt om een product of dienst af te nemen is steeds meer aandacht. Dit proces wordt de customer journey oftewel klantreis genoemd. Die klantreis begint bij het punt waarop de klant een probleem heeft waarvoor hij een oplossing zoekt en leidt naar het vinden van die oplossing, maar uiteindelijk ook naar dienstverlening en nazorg. De uitdaging voor bedrijven is om zo goed mogelijk in te spelen op die klantreis en op het juiste moment met de beste informatie zichtbaar te zijn om de kans op verkopen te vergroten. Daarvoor moet die klantreis onderzocht en in kaart gebracht worden. Dit noemt men customer journey mapping.

Data storytelling

Data is de sleutel tot leads in digitaal ondernemen. De hoeveelheid data neemt alleen maar toe, en als bedrijf kun je daarvan profiteren. Het verzamelen en analyseren van data maakt koopgedrag en zoekgedrag meetbaar, wat kan leiden tot belangrijke inzichten. Met die inzichten kan beter ingespeeld worden op de behoeftes van de klant. Data storytelling is een cruciaal element in dit proces. Het is immers belangrijk om de bevindingen van de data analyses effectief te communiceren om ook daadwerkelijk impact te creëren. Data storytelling betekent naast diep de data in duiken ook de juiste visualisaties ontwikkelen, inzichten vergaren die relevant zijn en hier een helder en pakkend verhaal omheen creëren.

Marketing automation

Aansluitend op beide bovenstaande zaken, is ook marketing automation een trend te noemen. De kern hiervan is het optimaliseren van de klantreis. Er wordt op basis van bevindingen uit data een ‘apparaat’ opgetuigd dat met deze bevindingen specifieke informatie kan aanbieden aan bestaande én potentiële klanten via marketingkanalen. Deze informatie is dan afgestemd op de interesses, behoeftes en het gedrag van de klant in kwestie. Het automatiseren van dit proces om het efficiënt en effectief te kunnen gebruiken, wordt ondersteund door marketing automation software. Hiervoor bestaan verschillende platforms waar digitale ondernemers gebruik van kunnen maken.

Het gunstige van digitaal ondernemen is de data die gegeneerd wordt rondom online koopgedrag. Als je daar als bedrijf slim mee omgaat, kun je de klant altijd een stap voor zijn. Bovenstaande trends spelen daar op in.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

Zalman Reserator 5 serie AIO CPU waterkoeler

tado° en Bosch’s dochteronderneming Residential IoT Service gaan samenwerking aan op het gebied van smart home