in

70% Nederlanders gebruikt kortingscodes bij online shoppen

De crisis, het grote aanbod online winkels en nieuwe technologieën hebben effect gehad op het winkelgedrag van Nederlanders.

• Meer dan helft van deze ‘slimme shoppers’ zoekt actief naar korting bij winkelen
• 86% van jongeren (18-24 jaar) gebruikt online kortingscodes
• Driekwart is trots op online winkelvaardigheden bij aankoop met korting

Moderne consumenten letten steeds scherper op hun uitgavenpatroon. Uit onderzoek* van actiepagina.nl/” target=”_blank”>ActiePagina.nl, onderdeel van RetailMeNot, ‘s werelds grootste marktplaats voor slimmer online winkelen, blijkt dat meer dan twee derde (70%) van de Nederlanders kortingscodes of coupons gebruikt bij het online shoppen.

Bij 87% van hen is kopen voor de best mogelijke prijs een doel op zich geworden en niet meer alleen een noodzaak. Dit fenomeen dat bekend staat als ‘slim shoppen’, zorgt ervoor dat bij meer dan de helft (53%) van deze ‘slimme shoppers’ het actief zoeken naar digitale aanbiedingen of kortingscodes een vast onderdeel is geworden van het online winkelproces. Vooral de jongeren in de leeftijd van 18 tot 24 jaar omarmen deze moderne manier van shoppen; 86% van hen gebruikt namelijk online kortingscodes tijdens het winkelen.

Trots op slimme winkelvaardigheden
De moderne consument betaalt niet meer klakkeloos de huidige prijzen, maar winkelt juist heel bewust. Dankzij de technologie van tegenwoordig kunnen ze moeiteloos de beste aanbiedingen of kortingen vinden. Dit is niet alleen goed voor de portemonnee, maar geeft ook een goed gevoel; driekwart (72%) van deze ‘slimme shoppers’ geeft aan zich trots te voelen als ze een goede deal hebben gevonden.

Aanbiedingen of kortingscodes kunnen ook leiden tot impulsaankopen; bijna de helft (48%) van de ‘slimme shoppers’ geeft aan dat een kortingscode of aanbieding er weleens toe heeft geleid dat zij een item kochten dat ze niet van plan waren te kopen. Ook wordt er soms meer gekocht om tot het minimumbedrag te komen dat voor een korting vereist is (63%). Toch voelt bijna de helft (47%) zich minder schuldig over deze spontane aankopen omdat ze gekocht zijn met een korting.

Kortingscodes hebben een grote invloed op onze aankoopbeslissingen. Zo zoekt de meerderheid (76%) van de coupongebruikers naar aanbiedingen voordat ze weten wat ze gaan kopen of waar ze iets gaan kopen. Twee op de vijf (42%) heeft daarnaast weleens een aankoop geannuleerd of uitgesteld omdat ze geen goede aanbieding of kortingscode konden vinden. Dit is bijvoorbeeld het geval bij luxere merken of producten, waarbij voor 66% een coupon of kortingscode het verschil kan maken voor kopen of niet kopen.

Top 10 moeilijkst vervulbare ICT vacatures

Expert boekt wederom goede resultaten