ttces11 - Over 165,000 attendees visit the exhibition halls of CES 2017 comsumer electronics trade show in Las Vegas, USA.##########TTCES11##########TREVOR TAN
in

DigiFocus: Verslag CES2017 – Een rondje langs de velden

Theo Wubbolts – Leggen amateurvoetballers per wedstrijd zo’n vijf à zes kilometer af, het journaille dat het serieus neemt op de belangrijkste beurs voor consumentenelektronica en technologie, de CES die jaarlijks wordt gehouden in Las Vegas, loopt dan al gauw het twintigvoudige hiervan.

Hij of zij mag daar weliswaar zes dagen voor nemen en hoeft geen sprintjes te trekken noch slidings te ontwijken, het sportieve karakter is er niet minder om.Het totale beursoppervlak beslaat namelijk bijna vijftig voetbalvelden en wat er allemaal te doen is, laat staan waar het nu allemaal over gáát, is voor een ‘groentje’ nauwelijks te bevatten… Uw reporter toog voor Digitailing begin januari alweer voor de 18de keer naar Sin City en tekende enkele trends, wetenswaardigheden, noviteiten en wat dies meer zij voor u op.

Huawei
Doelend op het debacle met de accu’s van de Koreaanse concurrent, trapte de Chinese smartphone-gigant af – inmiddels de derde plaats innemend op het wereldtoneel en wie weet welke podiumplek er voor dit jaar als doel is gesteld – met de slogan: “Super smart, fast, cool and safe.” En aangezien er zich een tweede mogelijkheid voordeed om voor open goal te komen staan: “Solved the most difficult aging performance problem. Born fast, stays fast over 18 months usage.”
De Huawei Mate9 is de eerste smartphone met Amazon Alexa en is mede ontwikkeld door het Italiaanse Leica die het apparaat hebben voorzien van een (dual)camera! Nog even in de samenvatting: 4GB intern, met 64GB MicroSD extern geheugen, Dual-SIM, 4000mAh accu voor twee dagen gebruik en twintig minuten oplaadtijd voor één dag. Het zal je niet verbazen dat Huawei ook een VR-bril ten tonele voerde!

Side shows
Naast deze twee persdagen, wordt ook nog een drietal kleinere shows georganiseerd waarbij ‘CES Unveiled’ de eerste is. Hier tonen kleinere bedrijven, kickstarters, start-ups en ontwikkelafdelingen van de gevestigde orde hun ideeën en prototypes. Op de tweede persdag mag er nog zo’n show bijgewoond worden, PepCom geheten, die als je nog puf hebt na een hele dag persconferenties bijwonen kan worden bezocht en waar nog eens tientallen ‘Willie Wortels’ hun (uit)vindingen presenteren. Maar vlak voor deze PepCom vond traditiegetrouw in de Central Hall op de stand van Sony de persconferentie plaats. De immer inspirerende CEO Kazua Hirai betrad het podium en ging in vogelvlucht langs enkele highlights. De A1 Bravia Oled was er één van, en wát voor een? Het beeld is scherp gestoken, zwart is zwart en de luidsprekers zijn weggewerkt ín het. Het scherm werd later die week op de stand nog eens een blik gegund om het wederom goed te bekijken.

IFA
Aan het eind van de tweede persdag hield de IFA – Official Partner of the Future Since 1924 – een persconferentie. U weet wel, die show die u jaarlijks bezoekt, al dan niet op uitnodiging van een CE-concern of op eigen initiatief. Je moet je vak toch bijhouden en een rit naar Berlijn is toch even wat anders dan naar Las Vegas.
Jens Heithecker, IFA Executive Director, somde voor de verzamelde pers enkele cijfers op: in 2016 kwamen er 238.000 bezoekers, waarvan 160.000 gerelateerd aan de handel, en bedroeg de orderportefeuille ruim 4,7 miljard Euro en hield een pleidooi om ook in september 2017 acte de présence te geven. Het totale oppervlak van de IFA is ongeveer de helft van dat van de CES: 22 voetbalvelden.
Jürgen Boyny, Global Director Consumer Electronics GfK, meestal goed voor heel veel cijfermateriaal, nam nu enkele trends onder de loep: in 2016 gingen er 10 miljoen action cams, even zoveel drones, 13,5 miljoen VR-brillen en 300.000 360-graden camera’s over de toonbank (of via het web-loket). Op de retorische vraag of we al deze ontwikkelingen eigenlijk wel nodig hebben, citeerde hij Steve Jobs: “Till I show it to you…”
Trends voor de toekomst? Connectiviteit zal de drijfveer zijn voor innovatie, de stroom van producten op het connectiviteitsvlak zal blijven toenemen, de oudere consument zal zich de vraag stellen: “Heb ik dat wel nodig?”, maar de jongere consument zal eerder vragen: “Wat kan ik er mee doen?”
De Berlijnse CEO van Raumfeld en Teufel, Sascha Mallah schetste de loop van zijn successtory. Als leading online direct-to-consumer ontwikkelaar en leverancier van audioproducten onder eigen naam ¬– met in eigen huis ontwikkelde streaming technologie) – wordt aan heel Europa geleverd en zijn de V.S. en China groei(ende)markten. De demonstratie van de Teufel ‘Rockster’ verliep met een kwinkslag: “The world’s most powerful BT speaker”.

VIDEO: voor een ándere kijk op drones: www.powervision.me Zeer de moeite waard!

Hi-Res Audio
Dat het nu toch ook menens wordt met Hi-Res Audio bleek uit de persconferentie; nu eens niet in een kleine ruimte achteraf, maar in het LVCC (Las Vegas Convention Center) met een serieuze stand. Ook Meridian’s topman Bob Stuart en promotor van het nieuwe format MQA (Master Quality Authenticated) was aanwezig. Tidal zal als eerste streamingservice deze slimme technologie omarmen met het uitbrengen van de eerste titels, zie http://tidal.com/masters.
Het logo mogen fabrikanten slechts gebruiken als aan een aantal voorwaarden wordt voldaan, die door de associatie van Japanse en Amerikaanse fabrikanten van elektronica is opgesteld. Alléén wireless weergeven via Bluetooth voldoet daar namelijk niet aan, het apparaat moet ook in staat zijn 24-bit/96kHz muziekbestanden weer te geven.

Honor
Honor, het dochtermerk van Huawei, hield eveneens een ‘gelikte’ persconferentie. Het merk is pas drie jaar actief op de markt en heeft inmiddels meer dan honderd miljoen gebruikers. Het toonde de ‘honor 6X’ als nieuwste model dat je als WiFi hotspot kunt gebruiken met tot vier ‘repeater’-functionaliteit. Uiteraard is ook de lange levensduur en snelle oplaadtijd van de accu een ‘hot’ issue, figuurlijk dan wel te verstaan.

Monster Cable
‘Speaking of the Monster’… bij monde van ‘Head Monster’ Noel Lee. Het van origine kabelbedrijf – inmiddels 38 jaar geleden opgericht met een klos luidsprekersnoer vanuit de kofferbak van de auto leurend langs de winkels – begeeft zich al vele jaren op de markt van hoofdtelefoons en toonde ook dit jaar weer diverse reeksen nieuwe modellen. Het zal zich vooral met ‘Celebrity Marketing’ richten tot de consument. Daar vallen ook sporters onder: voetballers Lukas Podolski en Douglas Costa om er maar eens twee te noemen. Fitness grootheid in de V.S. Nicole Chapman fungeert ook als celebrity, uiteraard met goed zittende modellen tijdens de dagelijkse exercities.

Panasonic
Nog een jaartje wachten en Panasonic kan het eeuwfeest vieren. Het valt op dat de persconferenties niet meer bestaan uit de vaak ellenlange opsommingen van productreeksen uit de diverse categorieën, maar uit bedrijfsmatige strategieën. Zo ondersteunt Panasonic (elektrische) autofabrikant Tesla met de bouw van een gigantische fabriek voor accu’s in Reno, in het noorden van de staat Nevada. Wie daar ooit eens met de auto getoerd heeft weet dat ze daar in de woestijn ruimte zat hebben. Panasonic is ver met het produceren van buigbare Li-Ion batterijen. Panasonic transformeert ook steeds meer tot een B>B provider. In Denver, Colorado staat het Smart City Laboratory alwaar het ‘Road X Project’ is uitgedokterd. Indrukwekkend wat er mogelijk is. Men werkt aan een autonoom rijdend verkeerssysteem met stemherkenning. De dataopslag die hiervoor nodig is wordt uitgedrukt inmiddels in petabyte (=1000 terabyte)… In de archiefkast staan 3,6 terabyte Blu-ray’s daarvoor ter beschikking. (Voor wie er meer over wil weten: www.codot.gov/programs/roadx.)

Technics
Dochter-, of zusterbedrijf Technics liet enkele uitbreidingen zien in het begerenswaardige programma van audioproducten. Zo zijn in de SL-1200GR verdere verfijningen doorgevoerd in de in 2016 geïntroduceerde SL-1200G en heeft het luidsprekermodel SB-G90 een wat meer klassieke uitstraling gekregen. De geïntegreerde versterker SU-G700 is eveneens nieuw.

Gary Shapiro
In de altijd inspirerende keynote van President en CEO van de Consumer Technology Association, Gary Shapiro werd even vooruit gelopen op de wisseling van de macht in Washington later in de maand januari: “Het is de taak van de CTA om technology hoog op de agenda van de ‘Trump Administration’ te krijgen. Technology zit overal diep geworteld en verankerd in ons dagelijks leven en dus in de maatschappij.”
Direct na Shapiro’s keynote volgde een presentatie van cruise company Carnival, dat een baanbrekend nieuw concept presenteerde: Medallion. Het appelleert aan werkelijk alles wat je in je fantasie maar kunt bedenken aan service, comfort en klantgerichtheid. Het is een – letterlijke – medaille dat je bij je draagt tijdens de cruise. Hierop staan alle gegevens die je als klant van Carnival nu eenmaal nodig hebt, zowel voor jou als bijvoorbeeld toegang tot je hut en je geboekte services als voor Carnival. Geen papierwinkel, niks! Alles staat in de Medallion. Je kunt je voorstellen dat het hele traject achter zo’n project zeer omvangrijk en er jaren aan gewerkt is door een groot team van specialisten. Het wordt dit jaar geïntroduceerd op Princes Cruises.

Het trainingsveld
Werd er enkele CES-sen terug al op bescheiden schaal ruimte vrijgemaakt voor robots, 3D-printers, ‘wearables’ voor sport en slimme gadgets, nu is het oppervlak dat ingenomen wordt door bedrijven die zich met deze segmenten bezig houden alsmaar groter. Beide etages van conferentiecentrum Sands staan er vol mee. Keurig gerangschikt op de bovenetage en op die er onder soms ook nog eens per land. Zo was er een heus Holland Paviljoen dat maar liefst 22 exposanten een plek gaf – vorig jaar waren er slechts twee start-ups, dit jaar dienden zich er dertig aan – en door een zware delegatie van regeringswege werd begeleid.

Nabespreking
Naast het grote succes van Sonos, dienen zich ook andere partijen aan als wireless systemen. B&O, Yamaha, Heos by Denon om enkele te noemen, maar ook het Deens Libratone heeft een kek en kleurig ogend portfolio dat wellicht vooral een jeugdig publiek aan zal spreken. Libratone breidt zijn lijn van draadloze ZIPP-speakers uit met de matzwarte ZIPP Nordic Black en valt samen met een software-update voor alle bestaande Libratone ZIPP-speakers. Deze update introduceert nieuwe functies, zoals Spotify Favourites, waarmee gebruikers van Spotify Premium via de interface van de speaker direct toegang hebben tot maximaal vijf opgeslagen afspeellijsten, zonder tussenkomst van smartphone, tablet of ander apparaat. De nieuwe speaker beschikt daarnaast over een aantal nieuwe functies voor nog meer vrijheid, zoals directe controle over Spotify-playlists.

Dat velen de CES als gadget-beurs bestempelen is niet voor niks. Talloze producten en toepassingen waren te vinden op de side-shows. Eerst de CES Unveiled, dan de PepCom en ShowStoppers waar naar schatting op tweehonderd stands van alles en nog wat was te zien. Van tandenborstels met WiFi, detectors voor het voor de gezondheid schadelijke gas radon, apparaten om slapende kinderen van 0-10 te monitoren, slimme app’s die welke dan ook in huis vervangt, van Sonos, Nest, Roku, Hue tot van welk apparaat dan ook. Of neem die rustgevende en kalmerende polsband, de luidsprekers die je in slaap wiegen met speciale frequenties en geluiden. Of hoofdtelefoons met 3D geluid en waarbij je het hoofd kunt bewegen tijdens het gamen. Of de wijnkoeler die weet waar de wijn is gemaakt, wie de producent is en drinkadvies geeft… Doe je niet mee, dan is een plek op de reservebank je deel of, erger nog, dan sta je buitenspel.

Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Loading…

0

92 procent bezoekers retailwebsites komt een eerste keer niet om te kopen

Copaco en Microsoft breiden samenwerking uit met het Surface-portfolio