in

Binnenshuis navigeren met NAVTEQ

NAVTEQ gaat een nieuw soort kaart leveren met daarop straten en trottoirs, maar daarnaast ook binnenruimten. De bedoeling is dat daarmee genavigeerd gaat worden door bijvoorbeeld immense shoppingmalls of ingewikkelde flatgebouwen. Vooralsnog heeft NAVTEQ 200 winkelcentra in Amerika in hun systeem opgenomen, maar dat wordt hopelijk snel uitgebreid naar meer gebouwen in verschillende landen. Het persbericht leest enigszins als science-fiction…

Zo bevat Destination Maps driedimensionale informatie die helpt bij het verkennen van locaties buitens- en binnenshuis; voor voetgangers worden er bijvoorbeeld trappen en liften in aangegeven, en verschillende etages in een gebouw (Z-levels, noemt NAVTEQ de informatie.)
Naast al deze informatie, die het mogelijk maakt om binnenshuis te navigeren, bevat Destination Maps ook de functie “Virtual Connections” die herkent hoe voetgangers door open ruimtes lopen. Dankzij extra POI-details, zoals metataggegevens, kan de gebruiker niet alleen naar een POI (zoals een winkelcentrum) zoeken, maar ook naar specifieke sub informatie (zoals een parfumerie) binnen die categorie.  

NAVTEQ is de eerste wereldwijde kaartleverancier die dit type kaartproducten voor binnenruimten levert. In eerste instantie richt het bedrijf zich op het in kaart brengen van grote winkelcentra in de Verenigde Staten, maar er zijn plannen om in de toekomst ook andere typen complexe bestemmingen toe te voegen.

“Het concept van het in kaart brengen van binnenruimten en de navigatie daarvan is betrekkelijk nieuw,” zegt Tom Fox, vice-president, Maps and Content voor Amerika, NAVTEQ.  “En we begrijpen dat winkelcentra in kaart brengen nog maar het begin is: naarmate toekomstige technologieën voor het in kaart brengen van binnenruimten zich verder ontwikkelt, zullen nog meer geavanceerde toepassingen door NAVTEQ Destination Maps worden ondersteund. Zoals zien waar je vrienden in het winkelcentrum uithangen of in real-time zien hoe druk een restaurant is.  NAVTEQ werkt actief met de klanten samen om toekomstige kaarttoepassingen voor binnenruimten vorm te geven.”

NAVTEQ Destination Maps dekt momenteel meer dan 200 van de grootste winkelcentra in de Verenigde Staten (bijv. met een gemiddelde grootte van 70 m²). Er zijn plannen om meer winkelcentra en meer bestemmingstypen in Noord-Amerika, Europa en Pacifisch-Azië toe te voegen.

Toshiba; nieuwe externe harde schijven

Nieuwe superdunne Galaxy Tabs