in

Consumentenmarketing speerpunt voor retailers in 2011

Bij de ruim 170 grotere Nederlandse food- en non-foodretailers staat consumentenmarketing bovenaan de lijst van speerpunten voor 2011. Voor een op de twee leden van de raden van bestuur is consumentenmarketing het belangrijkste thema. Dit thema wordt op de voet gevolgd door product-, merk- en formuleaanbod. Op nummer drie staan markt- en consumenteninzichten. Dit blijkt uit het Top Topics Retail-brancherapport 2011 van onderzoeksbureau GfK, dat in samenwerking met ING Retail Jaarprijs tot stand is gekomen.

De relatie tussen retail en industrie is vooral voor foodretailers een
belangrijk issue. Uit het onderzoek blijkt dat technologie en supply
chain thema’s zijn, die zowel bij food als non-food in de subtop van
aandachtsgebieden zijn terug te vinden. Hoewel onder consumenten de
interesse in duurzame, verantwoorde producten – zeker in food – nog
altijd toeneemt, scoort maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo)
laag op de lijst van belangrijke onderwerpen.

Volgens het onderzoek verschuift de macht steeds meer naar de consument.
Dat betekent dat de retailsector meer aandacht moet besteden aan
service. Daarnaast raakt de markt verzadigd, waardoor het belang van
differentiëren op klant- winkelbeleving een steeds grotere rol speelt.
Opvallend is dat maatschappelijk verantwoord ondernemen niet hoog op de
agenda staat. Zeventien procent van de respondenten in de non-food- en
vijf procent in de foodsector vindt dit belangrijk. Volgens het
onderzoek loopt Nederland achter in de communicatie rond mvo.

Social media worden steeds belangrijker om in contact te komen met de
consument. In de retailsector is er het besef dat een gerichte aanpak
van belang is. Niettemin zoeken partijen nog naar middelen die echt
effectief zijn. Verder laat het onderzoek zien dat er een shift is naar
online verkoop. Die heeft echter geen effect op de winst, omdat het ten
koste gaat van de winkelverkoop.

Op donderdag 19 mei 2011 vond het Top Topics-debat plaats, waarin GfK de
exacte ranking van het Top Topics Retail-brancherapport 2011
toelichtte. CEOs en topmanagers van Nederlandse retailbedrijven deelden
hun visie en gingen het debat aan. Tijdens het debat werd ook de Retail
Challenger 2011 verkozen. Een jury beoordeelde de deelnemers tijdens de
drie debatronden op presentatie, argumentatie, humor, creativiteit en
reactievermogen. De jury kende de prijs toe aan Jan-Derek Groenendaal,
COO van ICI Paris XL Nederland.

Nieuwe 27” Philips LED PowerSensor-monitor

BelCompany lanceert BlackBerry PlayBook tablet op 16 juni