in

Trends in online Sint-aankopen

Zo vlak voor de Sint heeft internetwinkel Bol.com een flinke stijging in het aantal bestellingen meegemaakt. Daarin zijn diverse trends opgevallen.

Consumenten beginnen in hun aankopen met de belangrijkste en vaak ook duurste cadeaus. ‘We zien dat de artikelen die bovenaan verlanglijstjes prijken ruimschoots voor Sinterklaas besteld worden. Het zijn dan ook vaak de grotere cadeaus die we ver voor pakjesavond verschepen terwijl vlak voor de dag de wat kleinere cadeaus in groten getale gekocht worden,’ zegt Michel Schaeffer, marketing directeur bij bol.com. Cadeaus voor de feestdagen worden vaak in een luxere uitvoering gekocht.

Voor duurdere aankopen oriënteert de consument zich langer. ‘Als je je neefje een mp3-speler wilt geven, wil je er zeker van zijn dat het een goed apparaat is. We zien in het gedrag van bezoekers van onze winkel dat mensen zich langer oriënteren op de specs maar ook juist meer reviews lezen om tot een goede keuze te komen,’ verklaart Schaeffer.  

Consumenten inspireren elkaar via social media. Schaeffer: ‘Artikelen op onze site worden meer en meer gedeeld via sociale media. In de aanloop naar de feestdagen zien we daarnaast dat ook cadeautips en verlanglijstjes een hot topic zijn in de timelines van de verschillende netwerken.’

Bol.com ziet jaarlijks het aantal aankopen voor de feestdagen stijgen. De maandag voor Sinterklaas is traditiegetrouw de drukste dag. Dit jaar klokte Bol.com 3,5 artikelen per seconde.

Nieuwe Viseo 191 LED van Packard Bell

Laptopmuis met blue led en plat design