in

Google Wallet: impuls voor retail

Google Wallet is een app voor Android-telefoons die de telefoon omvormt tot een werkende pas zoals bijvoorbeeld de pinpas, OV-chipkaart of een bonuskaart. Wallet biedt interessante mogelijkheden om meer klanten te trekken, en leukere acties voor hen te verzinnen. Iedere belangstellende marktpartij mag meedoen met Google Wallet, dat een open standaard is.

Hoe het werkt
De telefoon legt via NFC (near field communications, denk aan een
FM-signaal of bluetooth) contact met de kassa, waarna de betaling
(beveiligd) verloopt. Via dezelfde techniek kunnen telefoons via NFC
signalen uit posters of stickers ontvangen. Wallet gaat van start in New
York en San Francisco en later deze zomer in Portland. Wanneer de
technologie naar wens werkt, wordt het elders in Amerika uitgerold.
Andere landen volgen na Amerika, maar het bedrijf wilde daar zojuist nog
geen details over geven. Bij de lancering werkt Google samen met
Mastercard, Citi en First Data. Winkels als Macy’s, Subway, Wallgreens,
Toys ‘R Us, Noah’s Bagels, Guess, Foot Locker, Bloomingdales en
Radioshack accepteren Google Wallet al als betaalmethode.

Acties
Google slaat geen data over de transacties op, en vraagt geen geld per transactie.
Waar Google wel geld mee verdient is met de ingebakken dienst Offers,
een concurrent van Groupon. Winkeliers kunnen kortingsacties opzetten in
steden, gebieden en landen om klanten naar hun zaken te lokken. Zodra
een klant daar op ingaat, zwaait hij zijn NFC-telefoon langs de kassa en
de korting wordt verstrekt. Google krijgt vervolgens een vergoeding
voor het aanbrengen van die klant. Kortingen, beloningen en spaarpunten
kunnen ook worden gegeven aan winkelend publiek dat via Google Maps voor
het eerst of juist heel vaak incheckt. Google geeft met Offers en Maps
een nieuwe impuls aan mobiele, lokale online marketing.

Bron: Emerce

Sitecom wint PCM award voor beste “Netwerkoplossing” en “Streaming mediaspeler”

Logitech introduceert accessoires voor iPad en Android-tablets