De daling in het aantal Chipkniptransacties heeft al flink ingezet. Ook het afgelopen jaar was de daling weer significant (-18,3%)*. Het aantal Chipknipopladingen nam sterk af ten opzichte van het jaar ervoor (17,6 miljoen keer in 2013; -23,9%).
Aanzienlijke daling in de traditionele Chipknipbranches
Chipknip bewees de afgelopen jaren zijn toegevoegde waarde met name in de segmenten parkeren, vending (verkoopautomaten) en catering (bedrijfskantines). Chipknip wordt steeds vaker vervangen door andere elektronische betaalmiddelen. De drie traditionele Chipknip segmenten waren in 2008 samen nog goed voor ruim 140 miljoen transacties; in 2013 is het aantal transacties teruggelopen tot 93,4 miljoen (-33,4%)**.
Na 31 december 2014 moeten ondernemers Chipknip volledig vervangen hebben, zodat zij ook na 2014 betalingen van hun klanten kunnen ontvangen.
Chipknipsaldo op nul
Piet Mallekoote, directeur van Currence: “Zowel de banken als Currence hopen dat consumenten het Chipknipsaldo op hun betaalpas zo snel mogelijk afwaarderen. Het Chipknipsaldo blijft uiteraard van de pashouder. Maar het algeheel advies luidt: Gebruikt u uw Chipknip niet meer of heeft u nog een oude Chipknip liggen? Zet hem dan nu al op nul!”
Terugstorten*** van het Chipknipsaldo kan via ieder oplaadpunt, vaak bij een bankfiliaal. Wanneer de pas defect of geblokkeerd is, kan in de meeste gevallen toch het geld teruggestort worden op de rekening. De kaarthouder moet hiervoor contact opnemen met zijn bank.
* Zie bijlage 1: grafiek Chipknipbetalingen vanaf 2008
** Zie bijlage 2: grafiek Chipknipbetalingen vanaf 2008 in de segmenten catering, parkeren en vending
*** De instructies voor het terugstorten van het saldo van een geldige, werkende Chipknip staan op www.chipknip.nl. Het saldo van kaarten die niet persoonsgebonden zijn en niet gekoppeld aan een
bankrekening (Prepaid Chipknip) kan niet teruggestort worden via een oplaadpunt. Consumenten kunnen voor meer informatie over dit type kaart contact opnemen met InterEGI (www.interegi.nl).