in

Webanalytics voor fysieke winkels op komst

Het Amerikaanse bedrijf Prism Skylabs ontwikkelde een systeem om technologie van webanalytics te gebruiken om het verkeer in fysieke winkels inzichtelijk te maken.

Online shops zijn ondertussen al jaren bekend met digitale hulpmiddelen om het bezoek, de ‘looproutes’, optimale conversieswegen en doodlopende straatjes in kaart te brengen. Dat is de kern van wat webanalytics doet. Fysieke winkels daarentegen werken nog steeds op basis van ervaring en onderbuikgevoel.

Prism Skylabs wil daar verandering in brengen. Het bedrijf ontwikkelde een systeem dat werkt met de camera’s die winkeliers toch al in hun zaak hebben hangen. Op geaggregeerde basis verzamelt het voor één, tientallen of honderden filialen informatie over hoe bezoekers zich door winkels bewegen, waar ze afhaken of juist waar ze tot aankopen overgaan.

Het stelt ondernemers in staat A/B-testen te doen, heatmaps van hun winkels te maken en visualisaties en rapporten te maken.

De ‘store analytics’ kan ook worden gebruikt voor supermarkten, hotels, restaurants en winkelcentra.

De onderneming is opgericht door retail- en technologie-experts. Een van de commissarissen in het bedrijf is Garrett Camp, een van de oprichters van Uber en StumbleUpon. Tot de investeerders behoren onder meer Andreessen Horowitz, Intel Capital en Pacific Partners.

Bron: Emerce.nl

Team Nederlanders heeft wereldrecord TV-kijken voor het grijpen

Consumentenelectronica op de weg terug? (video)