De lange rijen voor de kassa’s verdwenen, het was gemakkelijk voor de caissière en voorraadbeheer werd opeens mogelijk. Het scannen van de barcode beïnvloedde het totale winkelgevoel. Nu vindt de handeling wereldwijd meer dan 5 miljard keer per dag plaats.
Pieter Maarleveld, algemeen directeur van GS1 Nederland, zegt hierover: “De barcode heeft ons leven veranderd. In de toekomst zal er nog meer informatie-uitwisseling gaan plaatsvinden en zullen er nog meer sectoren en bedrijfsketens efficiënter gaan werken. Dat is niet alleen voor de ondernemingen en ketens een enorme winst, maar de consument heeft er ook veel baat bij.”
Albert Heijn en Douwe Egberts waren de eersten
Albert Heijn was hét bedrijf dat de streepjescode uit Amerika naar Nederland haalde. In 1976 scande een Heemskerkse vestiging als eerste artikelen. Douwe Egberts was weer twee jaar later, in 1978, de eerste fabrikant die er voor zorgde dat de barcode verscheen, en wel op een pak Douwe Egberts Roodmerk. In 1980 gaat het snel als Stichting Merkartikel (nu FNLI) een brief stuurt naar alle fabrikanten met de boodschap: ‘de retail wil met scanning beginnen, breng zo snel mogelijk barcodes op de verpakking aan.’ Daarmee was de invoering van de streepjescode in Nederland een feit. Het was de start van een samenwerking tussen de handel en industrie om bedrijfsketens efficiënter te maken en verbeteringen te realiseren.
Ruim 1 miljoen bedrijven maken wereldwijd gebruik van de GS1-barcode
GS1 Nederland is de onafhankelijke organisatie die (internationale) uniforme standaarden aanbiedt voor unieke identificatie en het vastleggen en delen van gegevens. Dit doen ze met barcodes, centrale artikeldatabases en elektronisch berichtenverkeer. Inmiddels zijn ruim 10.000 Nederlandse bedrijven aangesloten bij GS1 Nederland. Ruim één miljoen bedrijven maken wereldwijd in meer dan 150 landen gebruik van de GS1-standaarden. In Nederland hanteren niet alleen supermarkten de barcode, maar ook drogisterijen en bedrijven in de doe-het-zelf- en tuin, de gezondheidszorg, de mode en de bouw en installatie.
Met de barcode spreek je overal dezelfde taal
Het is voor bedrijven van essentieel belang dat ketenpartners dezelfde taal spreken. Hierdoor nemen samenwerking en efficiency toe, worden er minder fouten bij het bestelproces en goederenontvangst gemaakt en kunnen producten beter worden getraceerd. Ook de consument vaart er wel bij: patiëntveiligheid en de voedselveiligheid nemen toe door de uitgebreide artikelinformatie.
Toekomst barcode
Door de steeds verdergaande technologische vooruitgang kan de barcode in de toekomst voor nog meer gemak zorgen, niet alleen voor de bedrijven maar zeker ook voor de consument.
Pieter Maarleveld hierover: “Door de globalisering, automatisering en het internetgebruik zal de informatie-uitwisseling over producten alleen maar toenemen. Moet je je voorstellen. Iedereen loopt tegenwoordig met een smartphone op zak. Je kunt als je onderweg bent met je mobiele telefoon producten bestellen door barcodes te scannen en ze worden meteen bij je thuisbezorgd. Of dat je persoonlijke aanbiedingen krijgt door jouw scangedrag. Een combinatie van gemak en informatie is een gouden duo. We zullen nog heel lang plezier beleven aan de barcode.”